Frit spil for statsstøtte

Hensyn til regional egnsudvikling betyder, at EU-Kommissionen har opstillet vide rammer for at lufthavne og luftfartsselskaber fortsat kan modtage offentlig støtte.

Nye retningslinjer fra EU-Kommissionen gør det i udbredt omfang fortsat muligt at yde offentlig støtte til drift af lufthavne samt yde offentlige støtte til luftfartsselskaber, der åbner nye ruter.

For når man skal lave retningslinjer for hele EU, så kan man ikke nøjes med at se på hvordan man skaber så fri og fair konkurrence som muligt. Så skal parametre som regional egnsudvikling og tilgængelighed også tages med ind i overvejelserne. Og derfor er EU-Kommissionen, efter at have konsulteret medlemslandene, kommet frem til, at det er i orden med en vis grad af offentlig støtte.

Tilpasse modeller
Statsstøtte til investeringer i lufthavnsinfrastruktur er tilladt, hvis der er et reelt behov og den offentlige støtte er nødvendig for at sikre adgang til en region. De nye retningslinjer fastsætte den maksimale tilladte støtte afhængigt af størrelsen af en lufthavn med henblik på at sikre den rette balance mellem offentlige og private investeringer. Mulighederne for at yde støtte er derfor højere for mindre lufthavne end for større lufthavne.

Driftsstøtte til regionale lufthavne med mindre end 3 millioner passagerer om året vil være tilladt i en overgangsperiode på 10 år under visse betingelser. Det er for at give lufthavnene tid til at tilpasse deres forretningsmodeller. For at modtage driftsstøtte er lufthavnene nødt til at udarbejde og fremlægge en forretningsplan, der skitserer hvordan man vil opnå fuld dækning af driftsomkostningerne ved udløbet af overgangsperioden.

Store rabatter
Startstøtte til at luftfartsselskaber kan lancere nye flyruter er tilladt såfremt det er begrænset i tid. Dermed blåstempler EU-Kommissionen den praksis som bruges i mange af de regionale lufthavne, hvor Ryanair kommer ind. Her får det irske lavprisselskab ofte store rabatter på udgifterne til handling, security og landingsafgifter. En praksis som ifølge EU-Kommissionen er acceptabel så længe den er tidsbegrænset.

EU-Kommissionen præsenterede de nye retningslinjer i sidste uge. Samtidig kom kommissionen med afgørelser i tre sager om netop lufthavnsstøtte til ruteopstart. Og i tråd med sine egne nye retningslinjer kom EU-Kommissionen frem til, at de tre lufthavne ikke havde gjort noget forkert. Der var tale om Aarhus Lufthavn, Berlin Schönefeld og Marseille.