SAS vil snakke Ryanair-vilkår med Aarhus Lufthavn

EU-Kommissionen har blåstemplet de vilkår Aarhus Lufthavn i mere end 14 år har givet Ryanair. Nu vil lufthavnens største kunde, SAS, tale med lufthavnen om at få samme vilkår.

Efter at have undersøgt sagen i mere end seks år, er EU-Kommissionen kommet frem til, at Aarhus Lufthavn var i sin gode ret til at give Ryanair særligt favorable vilkår, da det irske lavprisselskab åbnede ruter fra Aarhus Lufthavn for mere end 14 år siden.

Kommissionen slår fast, at der ikke var tale om statsstøtte, da lufthavnen og Ryanair i 1999 aftalte et nedslag i lufthavnsafgifterne og markedsføringsstøtte til irerne.

”Aftalen blev indgået med forventning om at skabe et driftsoverskud for lufthavnen. Ved at yde ovennævnte nedslag handlede Aarhus Lufthavn som enhver anden markedsøkonomisk investor,” skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

På normale markedsvilkår
Det var en klage fra SAS, der i 2008 fik EU-Kommissionen til at indlede en undersøgelse af om der var tale om statsstøtte fra den offentlige lufthavn, der ejes af fem østjyske kommuner, til det børsnoterede irske lavprisselskab.

”Undersøgelsen viste, at nedslaget i lufthavnsafgifter og den incitamentbaserede markedsføringsstøtte, som Ryanair modtog, blev ydet på betingelser, som en privat aktør under lignende omstændigheder vil have accepteret. Undersøgelsen viste navnlig, at lufthavnen valgte det mest fordelagtige og indbringende alternativ, da den ændrede lufthavnsafgifterne og indgik aftalen med Ryanair. Det betyder, at nedslaget i afgifterne og de øvrige ordninger med Ryanair ikke havde en konkurrencefordrejende virkning, eftersom de blev aftalt på normale markedsvilkår,” skriver Kommissionen.

Vide rammer
Afgørelsen modtages ikke just med klapsalver hos SAS.

”Vi tager afgørelsen til efterretning og konstaterer, at der tilsyneladende er vide rammer for hvordan man kan agere som lufthavn,” siger direktør for public affairs i SAS, Lars Wigelstorp Andersen, til CHECK-IN.dk.

SAS vil nu bruge afgørelsen til at rejse en diskussion med lufthavnen om de fremtidige vilkår for SAS for at bruge lufthavnen.

”Vi vil tage det med i vores dialog med Aarhus Lufthavn,” siger Lars Andersen.

SAS er med sin indenrigsrute til København den største kunde i Aarhus Lufthavn.

Ikke gjort noget ulovligt
I lufthavnen glæder man sig over afgørelsen.

”jeg kan kun glæde mig over, at vi ikke har gjort noget, som EU syntes var ulovligt. Det har vi langt om længe fået slået fast,” siger Aarhus Lufthavns direktør, Peter Høgsberg, til CHECK-IN.dk.

Han ser frem til dialogen med SAS.

”Der er altid mulighed for en god dialog med SAS. De er en stor og langvarig samarbejdspartner,” fastslår Peter Høgsberg.

Sammen med afgørelsen om Aarhus Lufthavn og Ryanair afgjorde EU-Kommissionen torsdag to lignende sager omhandlende lufthavnene i Marseille og Berlin Schönefeld. Også her lød dommen på frifindelse. De tre afgørelser blev offentliggjort sammen med nye EU-retningslinjer for netop offentlig støtte til åbning af nye flyruter.