Glemte at fortælle om brændstoflækage

Mekanikerne glemte at lukke motorkapperne, og kabinepersonalet glemte at give piloterne besked om at flyet lækkede brændstof, da et British Airways-fly kom i problemer.

Når man skal nå at betjene 75 passagerer på en mindre end to timer lang flyvetur og kun er tre i kabinen, så kan det måske være svært at bevare overblikket og sortere i hvad der er vigtigt og hvad der mindre vigtigt. Men når passagererne kort efter start siger, at de kan se, at der lækker brændstof fra flyets motor, så vil de fleste kabinebesætningsmedlemmer alligevel nok reagere og lynhurtigt give piloterne i cockpittet besked.

Det gjaldt dog ikke for kabinebesætningen ombord på et Airbus A319-fly fra British Airways, der i maj 2013 lettede fra London Heathrow og satte kursen mod Oslo Gardermoen. Først syv minutter efter start kontaktede kabinechefen cockpittet. Ikke for at fortælle om brændstoflækagen fra højre motor, men for at fortælle om de motorkapper på begge flyets motorer, som var blevet revet af under start.

Først da piloterne kunne se en ubalance i brændstofsystemet på deres instrumenter gik det op for dem, at flyet lækkede brændstof. Da var motoren allerede brudt i brand som følge af lækagen.

Hvis piloterne havde fået tidligt besked om lækagen, havde begivenheden været i en helt anden kaliber end den endte med at være.

”Hvis brændstoffet ikke var blevet antændt eller hvis lækagen var blevet isoleret tidligere, så ville der ikke have været nogen brand, og begivenheden ville have været relativ beskeden,” skriver den engelske havarikommission i sin endelige redegørelse om hændelsen.

Begyndte at eskalere
Under take-off fra London Heathrow den 24. maj 2013 hørte besætningen et bump, som i første omgang ikke blev tillagt alvorlig betydning. Kort efter kunne flykontrollen i London Heathrow imidlertid informere besætningen om, at der var set fragmenter fra flyet på startbanen. Herefter begyndte situationen at eskalere.

Fra kabinen blev det observeret, at venstre motor manglede dets motorkapper, de såkaldte ”cowling doors,” som dækker og beskytter motorerne på samme måde som motorhjelmen gør på en bil. Kort efter blev motorkapperne på flyets højre side også revet løs. Dette resulterede i skade på både motoren og flyets skrog. I cockpittet blev dette straks konstateret på faldende hydrauliktryk og reduceret motorkraft.

Situationen var på dette tidspunkt så kritisk, at besætningen udsendte et PAN nødkald. PAN bruges til at informere om tekniske vanskeligheder uden, at der er umiddelbar fare for menneskeliv. Herefter påbegyndte besætningen at flyve tilbage mod London Heathrow med henblik på en sikkerhedslanding.

Lukke motoren ned
Under indflyvningen til bane 27R kunne øjenvidner på jorden konstatere, at flyets højre motor var brudt i brand som følge af skader fra de afrevne motorkapper. Dette fik besætningen til at lukke motoren ned og udsende både MAYDAY og anmodede om kategori 3 sikkerhedslanding, mens flyet fløj det sidste stykke kun ved hjælp af den venstre motor.

Kort efter satte British Airways-flyet sikkert hjulene på landingsbanen i London Heathrow omringet af redningskøretøjer. A319’eren blev bragt til stop på landingsbanen, hvor det var planen at evakuere passagerer og besætning ud af flyet med brand i den ene motor.

Det tog dog siden tid at få iværksat evakueringen, da flyets venstre motor stadig kørte og brandchefen, der ledede arbejdet med at slukke branden i højre motor, ikke ville iværksætte en evakuering med venstre motor kørende. Først da besætningen fik besked på at slukke motoren blev evakueringen iværksat.

Tilbage til det forkerte fly
Mekanikere, der glemte at lukke motorkapperne ordentligt efter en natlig inspektion, er ifølge havarikommissionen det, som satte gang i begivenhederne. De glemte dog ikke bare at lukke ordentligt efter sig. De vendte også tilbage til det forkerte Airbus A319-fly, da de i løbet natten afbrød deres inspektion af flyet for at vende tilbage til det senere.

Da flyets styrmand inden afgangen fra London Heathrow tog den obligatoriske inspektionstur rundt om flyet, opdagede han ikke, at håndtagene på motorkapperne ikke var lukket ordentligt i.