Foto: PR/David Dyson

Godt fyldte langrutefly hos Norwegian

96 ud af 100 sæder på Norwegians langrutefly var i august besat med passagerer.

Hos det norske flyselskab Norwegian går de formentlig og tripper efter at få leveret flere Boeing 787 Dreamliner-langdistancefly. Ikke blot fordi det er flotte fly med en god brændstoføkonomi. Men også fordi de kan se i passagerstatistikkerne, at selskabets nuværende langdistancefly på ruterne fra Europa til USA og Asien er fyldt rigtig godt op. Bedre end Boeing 737-800 mellemdistanceflyene på Norwegians intraeuropæiske rutenet.

Således var 96 ud af 100 sæder ombord på Dreamliner-flyene i august besat med passagerer. I flyene på de europæiske ruter var kun 90 ud af 100 sæder besat. Det er stadig en ganske fornuftig belægning, men langdistanceruterne gør det altså endnu bedre.

Norwegians langdistanceflåde består i dag af otte 787-8 Dreamliners samt tre 787-9 Dreamliners. Om bare fire år forventer selskabet at have 42 Dreamlinere i sving.

God belægning i alle markeder
I alt valgte 2,9 millioner passagerer at flyve med Norwegian i august, hvilket er en stigning på 12 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Både den totale trafikvækst (RPK) og kapacitetsvæksten (ASK) steg med 17 procent denne måned.

”Trafiktallene for august viser, at den positive passagerudvikling fortsætter med god belægning i alle markeder. Særligt er vi rigtig tilfredse med langdistanceruterne, som stadig appellerer til flere rejsende på begge sider af Atlanten”, siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

Ankommer til tiden
Norwegian gennemførte 99,6 procent af de planlagte flyvninger i august. 77,6 procent af alle Norwegian-fly afgik til tiden. De fleste andre flyselskaber i verden og det amerikanske firma Flightstats, der lever af at måle flyselskabers punktlighed, måler modsat Norwegian på hvor mange fly, der ankommer til tiden. Umiddelbart kunne man argumentere for at det var mest relevant om man var fremme på sin destination til tiden.

Norwegians flådefornyelse fortsætter med stor kraft i 2016, hvor selskabet i alt får leveret 21 fabriksnye fly. To fabriksnye Boeing 737-800 blevet leveret i august. Med en gennemsnitsalder på 3,6 år er Norwegians flyflåde blandt de mest moderne og miljøvenlige i verden.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian god til at fylde flyene

Norwegian større end SAS i maj

Norwegian bliver største europæiske Dreamliner-operatør

Norwegian i hælene på British Airways