Greenland Express-fly er fløjet til Indien

Greenland Express skulle efter planen have åbnet sin Grønland-rute fra Billund den 27. juli med et A319-fly fra bulgarske BH Air. Dette fly er i stedet fløjet til Indien på en kontrakt for SpiceJet.

Problemerne fortsætter for den grønlandske luftfarts-iværksætter Gert Brask og hans virtuelle flyselskab, Greenland Express.

Ad flere omgange har Gert Brask i år forsøgt at etablere ruteflyvning fra Billund til Grønland, men han har været nødt til at skifte flyselskab eller udsætte flyvningerne. Første flyvning skulle have fundet sted den 2. juli, men denne blev udsat til den 15. juli. Så fulgte yderligere en udsættelse til den 27. juli, og nu er det uvist, hvornår ruten kommer i gang.

Greenland Express havde nemlig indgået en aftale med bulgarske BH Air, som skulle flyve med et Airbus A319-100 fly på vegne af det virtuelle dansk-grønlandske flyselskab. Men forudbetalingen fra Greenland Express til BH Air kom ikke i tide, hvorfor fuglen er fløjet.

Flyet med registreringen LZ-AOA positionerede mandag fra Sofia til Delhi i Indien, hvor det skal flyve på en kontrakt for det indiske flyselskab SpiceJet. Første flyvning fra Delhi til Mumbai har allerede fundet sted.

“Aftalen var, at vi ikke skulle betale, før vi fik tilladelsen fra Trafikstyrelsen. Men pludselig rykkede BH Air for betaling, men vi nåede ikke at få tilladelsen på plads, før BH Air havde fundet en anden operatør at flyve for,“ fortæller administrerende direktør Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Markedsførte BH-flyvninger
Ifølge det grønlandske medie Sermitsiaq.gl havde BH Air ikke kendskab til, at Greenland Express markedsførte flyvninger med selskabet, selvom der ikke var forfaldet betaling, og kontrakten som følge deraf ikke var endeligt bindende.

“Vi var ikke klar over, at Greenland Express Air har solgt og udstedt billetter,“ siger BH Air´s salgs- og marketingchef Lachezar Lazarov til Sermitsiaq.gl.

Denne påstand afviser Gert Brask.

“Vi har forhandlet med Yanko Ivanov der er selskabets administrerende direktør, Han gav os lov til at markedsføre ruten med BH Air som operatør. Hans medarbejdere ved åbenbart ikke, at det har været aftalen,“ siger Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Starter med charterflyvninger
Trods de mange besværligheder med at komme i luften med Greenland Express har Gert Brask ikke opgivet.

“Vi har tre fly på hånden af typen A319 eller A320. Det bliver lidt dyrere at leje dem ind her i højsæsonen, men fra oktober falder prisen. Vi bestemmer os i denne uge for valg af operatør.“

Gert Brask tør dog ikke sætte en ny dato for de første ruteflyvninger fra Billund til Grønland, da det nye selskab skal igennem en ny ansøgningsprocedure hos Trafikstyrelsen.

“De første flyvninger bliver på ren charterbasis, og herefter går vi efter at få vores eget AOC (driftstilladelse, red.). Det andet slår os ihjel. Der kommer inden længe en ansøgning om et AOC,“ fastslår Gert Brask.

Ifølge Gert Brask bliver alle passagerer, der har fået flyttet flyvningerne, kompenseret med en gratis returbillet til en valgfri dato. Herudover betales pengene tilbage for de bestilte flybilletter.