Ny investor til Greenland Express

En kapitalfond med mange aktiviteter i Afrika er blevet storinvestor i Greenland Express, der igen har udskudt sin genopstart.

En god tommelfingerregel for investorer er at sprede sine investeringer ud på flere forskellige områder. Og det råd kan man i høj grad sige at kapitalfonden Würban Group følger. Ikke bare på sektorer men også geografisk på kontinenter.

Kapitalfonden har nemlig købt 35 procent af Greenland Express, der i disse dage arbejder ihærdigt på at genoptage de flyvninger mellem Danmark og Grønland, som selskabet gennemførte i cirka tre måneder sidste år, inden selskabet tog en selvvalgt timeout. Greenland Express pusler desuden med planer om indenrigsflyvning på Grønland.

Og så kommer vi ikke meget længere væk fra der hvor Würban Group i dag har mange af sine investeringer placeret. Kapitalfonden ejer nemlig andele i landbrugsaktiviter i afrikanske lande som Mozambique, Sydafrika og Zambia.

Ikke i luften i går
Greenland Express skulle oprindeligt have været i luften torsdag den 2. juli med de første flyvninger fra Billund til Narsarsuaq. Men dagen før var selskabet nødt til at udskyde ruteopstarten til den 15. juli. Ifølge Greenland Express, så skyldtes det træghed hos den danske trafikstyrelse. Hos styrelsen havde man dog en anden opfattelse af tingene. Her mente man, at Greenland Express havde været så sent ude med deres ansøgning, at Trafikstyrelsen ikke havde kunnet nå at gøre arbejdet færdigt.

Selskabet kom dog heller ikke i luften i går den, 15. juli. På selskabets hjemmeside kan man læse, at ny forventet opstartsdato hedder den 27. juli.

Uden tilladelse
Sidste års omkring tre måneder lange operation fra midten af juni til midten september fik Greenland Express hjælp fra hollandske Denim Air til at gennemføre. Greenland Express er nemlig selv et såkaldt virtuelt flyselskab uden en egentlig driftstilladelse til selv at operere fly.

Derfor havde Greenland Express hyret Denim Air ind til at stå for selve flyvningerne med et Fokker 100-fly malet i Greenland Express’ farver. Parterne havde dog svært ved at komme overens omkring forventningerne til driftsstabilitet og betaling. I flere tilfælde faldt tvister mellem Greenland Express og Denim Air først på plads få timer før afgang.

Namibia og Portugal
Nu har Greenland Express været helt i Bulgarien og fundet flyselskabet BH Air, der har et Airbus A319-fly, som de efter planen skal operere for Greenland Express på ruter fra Billund og København til Narsarsuaq og Kangerlussuaq.

Airbus A319-flyet har længere rækkevidde og er i stand til at medføre flere passagerer og mere fragt end Fokker 100-flyet var. BH Airs eneste Airbus A319-fly har registreringen LZ-AOA og er godt otte år gammelt. Det startede sin karriere hos airberlin og har blandt andet fløjet for den bulgarske regering samt i Namibia, Myanmar og Portugal.