Airbus A321 fra Finnair i Helsinki Lufthavn. (Foto: YLE)

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Den finske havarikommission undersøger en hændelse fra sidste uge i Helsinki Lufthavn, hvor en instruks fra en flyveleder blev afvist af en Finnair-pilot.

Fredag den 28. oktober opstod der i Helsinki Lufthavn en hændelse, som den finske havarikommission har indledt en undersøgelse af. Der var indblandet et fly fra henholdsvis Finnair og SAS.

Et A321-200 fly (registrering OH-LZB, red.) fra Finnair var som rutenummer AY841 på vej ad taxivej D  mod startbane 22R for at flyve til Amsterdam. Undervejs skulle A321-flyet krydse bane 22L omkring 1.050 meter nede ad banen, og flyvelederen i lufthavnens kontroltårn gav tilladelse til at krydse banen,

Men samtidig var et ankommende fly på den afsluttende finale til landing på bane 22L, som Finnair-flyet skulle krydse. Det var et CRJ900-fly fra SAS (registrering OY-KFB) opereret af Cimber som rutenummer SK1706 fra København. SAS flyet befandt sig i en højde på 800 fod (244 meter, red.) på den sidste del af indflyvningen, da piloterne i Finnair-flyet fik øje på det ankommende SAS-fly.

Herefter kaldte piloterne op til flyveledelsen og meddelte, at man ikke ønskede at krydse bane 22L, før SAS-flyet var landet.

Alvorlig hændelse
Undersøgelsen fra den finske havarikommission ventes blandt andet at klarlægge præcist, hvor langt inde i indflyvningsforløbet, at SAS- flyet befandt sig, og dermed hvor lang tid Finnair-flyet havde til at krydse banen før SAS-flyet landede.

Helsinki Lufthavn har tre baner og generelt masser af kapacitet til af afvikle omkring 600 operationer per dag. Anderledes ser det ud i eksempelvis Heathrow Airport ved London, hvor lufthavnen har over 1.200 daglige operationer med større fly fordelt på blot to baner. Her må man ofte benytte sig af at lade flyene krydse banerne, mens andre fly er tæt på landing. Det ser man også i mange andre storlufthavne i Europa, hvor kapaciteten er presset

Onnettomuustutkintakeskus – som er det ikke særligt mundrette navn for den finske havarikommission – har i forbindelse med undersøgelsen klassificeret sagen som en “alvorlig hændelse”.

 

Relaterede artikler:

Kritik af SAS-piloter efter uheld i Oslo

Havarikommissionen skal undersøge SAS-uheld

Havarikommissionen frikender SAS

x

Læs Også

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Finnair lancerer nyt business class-koncept

Finnair vil give sin business class en mere nordisk fornemmelse, mens de yngre rejsende med Finnair fremover kan stifte bekendtskab med mumitroldene.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.

SAS Irland-flyvninger atter udsat

Det første fly fra Scandinavian Airlines Ireland skulle have været i luften i søndags, men SAS må endnu engang udsætte opstarten.