Den nye finger blev testet af 200 frivillige inden åbningen. Foto: Finavia.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Mandag i denne uge indviede Helsinki Vantaa-lufthavnen en ny finger i forlængelse af Terminal 2. Den nye finger er 178 meter lang og 8.300 kvadratmeter stor og skal blandt andet bruges til flyvninger til Nordamerika og Asien.

Indvielsen skete på lufthavnens 65-års fødselsdag. Første fly afgik fra den nye finger mandag eftermiddag. En New York-flyvning opereret af Finnair.

Inden åbningen havde 200 frivillige testet at alt fungerede som det skulle. Feedbacken fra testkaninerne lød, at den nye udvidelse er fuld af lys, komfortabel og en velfungerende del af lufthavnen.

Udvidelsen har ekstra plads til passagerer, tre nye jetbroer til widebody-fly og Finlands første rullende fortov. Lufthavnen håber, at det vil gøre rejsen nemmere og styrke Helsinki-lufthavnens position, som et vigtigt knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Adgang til varmt vand
Den nye finger har maskiner, der tilbyder koldt og varmt vand gratis. En væsentlig lille detalje for en lufthavn med mange asiatiske rejsende Det er nemlig vigtigt, at passagerer fra Asien har adgang til varmt vand som en del af deres daglige liv, og asiatiske passagerer er den hurtigst voksende passagergruppe i Helsinki Lufthavn. Den nye finger er desuden forsynet med informationstavler, hvor der både kan skrives på finsk, engelsk og en række asiatiske sprog.

Diagonale glasvægge giver passagererne en uhindret udsigt over landingsbanerne. Der er i alt 4.500 kvadratmeter glasoverflade i den sydlige mole. Materialerne og inventar er finske af natur. For eksempel er væggene belagt med lysfarvet, naturligt eller sort farvet træfiner.

Passagererne kan vente på deres fly i Karuselli-stole designet af Yrjö Kukkapuro, Ilmari Tapiovaaras Mademoiselle-gyngestole eller Alvar Aalto’s lænestole.

Hjertet i udvidelsen
Den nye sydlige finger er en del af den statslige finske lufthavnsoperatør Finavias udviklingsprogram for Helsinki-lufthavnen. Lufthavnens terminaler vil blive udvidet med i alt 103.000 kvadratmeter. Udvidelserne og lancering af nye tjenester vil ske i etaper og være afsluttet inden 2020.

Den næste milepæl i udviklingsprogrammet vil være indvielsen af det centrale torv i begyndelsen af 2019. Torvet bliver hjertet i udvidelsen, hvorigennem alle langdistanceflypassagerer vil afrejse og ankomme.

 

 

Relaterede artikler:

Helsinki Lufthavn vil renovere Terminal 2

Ansigtsgenkendelse i Helsinki Lufthavn

Vil investere milliardbeløb i Helsinki Lufthavn

Helsinki tager teten med ny teknologi

Helsinki Lufthavn åbner kasino

Nyt flytog letter rejsen til Helsinki Lufthavn

x

Læs Også

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Finnair-fly lettede med snerydningskøretøjer på banen

Et fly af typen ATR72 fra flyselskabet Norra - på vegne af Finnair - lettede fra Helsinki Vantaa, da der stadig befandt sig snerydningskøretøjer inden for startbanens sikkerhedsområde.

Finnair officielt flyselskab i EU-Kina Turiståret

Finnair er blevet udvalgt som det officielle flyselskab, der skal stå for flytransporten i forbindelse med afviklingen af EU-Kina Turiståret 2018.

Kinesere udebliver fra nordisk rute

Det var ingen held ved det kinesiske selskab Lucky Air, der i denne uge skulle have startet flyvninger fra Kunming og Chengdu til Helsinki.

Finnair med passagerrekord og flere Asien-afgange

Finnair kom i nærheden af 12 millioner passagerer i 2017, og i 2018 kommer der ekstra afgange på fire Asien-ruter.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.