Helsinki-Malmi lufthavnen. (Foto: Sampo Kiviniemi)

Helsinki-lufthavn skal lukkes til fordel for nye boliger

Bystyret i Helsinki vil lukke Malmi-lufthavnen ved Helsinki og i stedet opføre nye boliger. Dermed mister den finske hovedstad lufthavn til privatflyvning.

Om en måned kan en af Helsinkis to lufthavne fejre 80 års fødselsdag. Den 16. december 1936 blev den oprindelige finske hovedstadslufthavn Malmi Lufthavn med IATA-koden HEM åbnet i Tattarisuo i bydelen Malmi. Men der bliver ikke meget at fejre i forbindelse med fødselsdagen.

Byrådet i Helsinki vil nemlig nedlægge den meget velbevarede 1930´er lufthavn og i stedet opføre et nyt boligområde, der skal huse omkring 30.000 mennesker. Dermed vil mindre flyselskaber og flyveklubber skulle finde et nyt sted at operere fra. De nærmeste lufthavne, der har åbent for General Aviation-aktiviteter, er nemlig Turku, Tampere samt Lappeenranta, der ligger et godt stykke vej fra den finske hovedstad.

Helsinki-Malmi er Finlands næststørste lufthavn, hvis man måler på antallet af operationer, og omkring 44 procent af alle General Aviation-flyvninger i Finland er med udgangspunkt i den alternative Helsinki-lufthavn. Al rute- og chartertrafik fra den finske hovedstad afvikles derimod fra Vantaa-lufthavnen, der blev åbnet i 1952 i forbindelse med afviklingen af de olympiske lege i Helsinki.

Det er planen, at Malmi Lufthavn skal lukkes ned i begyndelsen af 2017, og på samme tidspunkt forsvinder flyvelederkontrollen fra lufthavnen, mens redningshelikopterne flytter til Vantaa-lufthavn. Hermed kan det være endegyldigt slut med den 80 år gamle lufthavn.

Kæmper til det sidste
Der er dog mange kræfter, der kæmper en desperat kamp for at beholde lufthavnen nogle år endnu. En meningsmåling viser, at 59 procent af de adspurgte ønsker, at lufthavnen skal bevares.

Derfor er der blevet taget initiativ til en underskriftsindsamling med henblik på at få den finske rigsdag til at udskyde beslutningen om lukningen af lufthavnen. Der kræves mindst 50.000 underskrifter for at en sag af denne art kan tages op i rigsdagen, og disse var samlet ind i løbet af to måneder. I dag er der således lidt flere end 70.000, der har skrevet under på henvendelsen til den finske rigsdag om at vedtage en særlov kaldet Lex Malmi.

Uanset udfaldet af henvendelsen til det finske parlament, kan byggeriet på lufthavnsgrunden ikke gå i gang de førstkommende år. Der er endnu ikke vedtaget en lokalplan for området, og jordbunden er af en sådan kvalitet, at der skal foretages en indsats på dette område. Derfor har modstanderne af lukningen af Malmi-lufthavnen et begrundet håb om, at man kan få lov at benytte lufthavnen til privat- og firmaflyvning nogle år endnu.

“I øjeblikket er der positive drøftelser mellem en forening til bevarelse af Malmi og bystyret i Helsinki, så der er gode muligheder for, at lufthavnen vil kunne benyttes i de kommende år, før der skal bygges. Det vil formentlig sige en gang i 2020´erne,” fortæller Timo Hyvönen, der er formand for foreningen af Malmi Lufthavns venner, til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik

Oslo-lufthavn lukker

Svensk citylufthavn fredes

Svensk lufthavn lukkes helt

Atkins: Aarhus Lufthavn som Formel 1-bane