Direktør og medejer i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, foran vandflyet i Aarhus Havn. Foto: Danny Longhi Andreasen

Hver syvende Nordic Seaplanes-kunde er fra SAS

Nordic Seaplanes har lavet en undersøgelse, der viser, at 14 procent af flyselskabets kunder tidligere har fløjet med SAS på indenrigsruten mellem København og Aarhus.

I maj 2016 fik Danmark sin første rute med vandfly, og siden er det gået støt fremad for foretagendet.

Nordic Seaplanes har oplevet en stigende interesse for at flyve på ruten mellem havnene i København og Aarhus, og hvis selskabet senere i 2018 som ønsket får en permanent tilladelse til at operere mellem de to havne, vil man skaffe endnu et fly.

Vandflyruten har givet konkurrence til SAS’ operationer mellem de samme byer. En del af vandflyets kunder har fundet det belejligt og nemt at flyve mellem de to havnebassiner, i stedet for at skulle benytte sig af de almindelige lufthavne med alt hvad der hører af sikkerhedskontrol, terminaler og mange passagerer.

I efteråret 2017 lavede Nordic Seaplanes en kundeundersøgelse for at afdække, hvilke transportmidler flyselskabets passagerer benyttede, før de skiftede over til vandflyet. 550 passagerer indvilligede i at deltage i undersøgelsen.

”Det er mange og giver et godt statistisk grundlag. Vi har taget 14 procent kunder fra SAS ifølge vores undersøgelse. Det er ikke 14 procent af vores 12.500 rejsende i 2017, der er gået fra SAS, for vi har rigtig mange gengangere,” siger Lasse Rungholm, direktør, medejer og kaptajn i Nordic Seaplanes.

“Billigere end SAS”
Undersøgelsen viste desuden, at hele 40 procent af vandflyets kunder før benyttede bil og færge som en transport-kombination mellem København og Aarhus.

SAS har således måtte give slip på en vis mængde kunder, der – ud over den hurtigere rejsetid – typisk også slipper med færre kroner for en enkeltbillet mellem København og Aarhus.

”Vi er billigere end SAS. De tager små 2.400 kroner for en fuld fleksibel business-billet, og det er den samme type billet, vi har, hvor man kan afbestille indtil 12 timer før afgang,” fortæller Lasse Rungholm.

”Hvis man afbestiller hos os, får man mange point, som man kan bruge kvit og frit til en hvilken som helst anden afgang. Herudover har vi også et klippekort, så man også har mulighed for at låne eksempelvis en bil.”

Uvis vandfly-fremtid
Hvis Nordic Seaplanes får permanent tilladelse til at flyve efter den midlertidige treårige myndighedsgodkendelse, er der som nævnt planer om at købe fly nummer to. Den treårige periode udløber i marts 2019, og i øjeblikket afventer flyselskabet en miljøgodkendelse fra Københavns Kommune.

”Vi har lige sendt den sidste decibel-måling ind, og så ser vi frem til en afgørelse. Hvis der ikke sker noget, er vi nødt til at fyre medarbejdere ved udgangen af september i år, da medarbejderne har tre måneders opsigelse – og vi starter ikke sæsonen op til februar for en enkelt måned,” siger Lasse Rungholm.

Nordic Seaplanes beskæftiger 15 ansatte og har to lærlinge. I flyselskabets første flyveår var der 6.500 passagerer, og i 2017 blev tallet næsten fordoblet til 12.500 vandfly-rejsende. Hvis flåden på et tidspunkt kommer til at bestå af to fly, er der forventning om 20.000 årlige passagerer mellem København og Aarhus.

 

Relaterede artikler:

Vandfly bliver landfly i to dage

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

Vandfly: Momsregler gør dansk tilladelse uattraktivt

Vandflyruten starter i morgen

Vandflyver lokker med flyversjusser og fadøl