Nordic Seapla

Vandfly: Momsregler gør dansk tilladelse uattraktivt

Det vil koste Nordic Seaplanes en ekstraregning i millionstørrelsen, hvis selskabet skal have dansk driftstilladelse til sit vandfly.

I august i år kunne Nordic Seaplanes i mere end en uge ikke flyve på selskabets vandflyrute mellem Aarhus Havn og Københavns Havn. Ikke fordi tågen lå tykt ned over havnene. Ikke fordi der var problemer med selskabets Twin Otter-fly og heller ikke fordi selskabets piloter strejkede.

I stedet var det omstændigheder helt uden for Nordic Seaplanes’ indflydelse flere tusind kilometer væk fra selskabets lille kontor i Aarhus Havn, som fik ruten til at holde stille.

Nordic Seaplanes’ Twin Otter fly opereres nemlig på en driftstilladelse – i fagsprog kaldet en Air Operators Certificate (AOC) – som tilhører det kroatiske selskab European Coastal Airlines (ECA). Det er det eneste selskab i Europa, som opererer Twin Otter-flyet som vandfly.

Men da ECA kom på kant med de kroatiske luftfartsmyndigheder og fik sin driftstilladelse inddraget indtil selskabet fik styr på sin organisation, så ramte det også Nordic Seaplanes.

Dybt urimeligt
Derfor kunne det virke fristende for Nordic Seaplanes at få sin egen driftstilladelse. Problemet er blot, at det ville give selskabet en ekstraregning i millionklassen.

”Alene vores brændstofudgifter ville stige med et par millioner,” siger Lasse Rungholm, der sammen med rigmanden Lars Erik Nielsen står bag Nordic Seaplanes.

Ekstraregningen vil blive udløst på grund af de gældende momsregler. Her er flyselskaber, der har mere end 50 procent af sin flyvning i udlandet, fritaget for moms. Flyselskaber, der har hovedparten af sin flyvning i Danmark, skal derimod betale moms.

”Det er dybt urimeligt,” understreger Lasse Rungholm.

For da selskabet alene flyver mellem København og Aarhus, så ville Nordic Seaplanes med sin egen danske driftstilladelse skulle betale moms. Derimod er kroatiske European Coastal Airlines momsfritaget for udgifterne til flyvningerne mellem de to danske byer.

To mindste indenrigsruter
Mens Nordic Seaplanes med kroatisk hjælp kan komme udenom de danske momsregler, så ser det anderledes sort ud for Copenhagen Air Taxi. Her driver man i sommermånederne Danmarks to mindste indenrigsruter fra Roskilde til Kattegatøerne Anholt og Læsø.

”Det er meget svært kun at flyve indenrigsflyvning fordi man skal betale moms af brændstof og meget andet. Her kan andre selskaber trække momsen fra. Uanset om brændstoffet bruges til indenrigs- eller udenrigsflyvninger,” sagde Kenneth Arly Larsen, direktør for Copenhagen Air Taxi, i 2012 til CHECK-IN.dk.

Momsproblematikken betyder, at Copenhagen Air Taxi’s billigste billetter til Læsø og Anholt ofte er på niveau med lavprisselskabernes dyreste billetter til Berlin, London, Paris og lignende.

”Det er derfor ofte lige så dyrt at rejse en uge til London som at tage i sommerhus på Anholt,” forklarer Kenneth Arly Larsen.

Copenhagen Air Taxi har tidligere også fløjet ruteflyvning fra Roskilde til Samsø og Ærø.

 

 

 

Relaterede artikler:

Vandflyrute løber rundt

Vandflyver: Kommer ikke til at ske igen

Vandflyrute i bureaukratisk klemme

Momsforskel gør livet surt for Danmarks mindste indenrigsrute