Heathrow Terminal 5. Arkivfoto.

IAGs topchef kræver mere kontrol med Heathrow

Heathrow bør kontrolleres tættere af luftfartsmyndighederne hvis den britiske regering giver sin tilladelse til udvidelsen med en tredje landingsbane.

Willie Walsh, koncernchef for British Airways -oderselskabet International Airlines Group (IAG) kritiserer de britiske luftfartsmyndigheder, Civil Aviation Authority, CAA, for at svigte passagererne ved ikke at kræve større gennemsigtighed og effektivitet fra en af verdens travleste lufthavne med hensyn til investeringer.

Til Financial Times siger han: “For at Heathrows udvidelse skal lykkes, skal der være en ubarmhjertig kontrol med omkostningerne, men jeg har ingen tiltro til, at CAA lever op til den opgave.”

Heathrow er allerede en af verdens dyreste lufthavne med gebyrer, der er 65 procent højere end andre store europæiske lufthavne, og flyselskaberne er tvunget til at sætte billetpriserne i vejret, når de skal betale for meget i landingsafgifter, som blot skjuler Heathrows manglende effektivitet. Der er ingen benchmarking og ingen gennemsigtighed”.

Han tilføjede, at CAAs mandat bør ændres, hvis Heathrow fortsat skal være globalt konkurrencedygtig.

10 ugers høring
Willie Walshs angreb på CAA kommer samtidig med, at Heathrow starter en 10 ugers offentlig høringsrunde omkring de detaillerede planer for en ny landingsbane og terminal, skriver Travel Weekly.

Det ventes, at parlamentet skal stemme om udvidelsen til sommer og Willie Walsh siger, at han er rystet over, at det ser ud til, at der er et flertal for milliardudvidelsen.

Flere flyselskaber har udtrykt frygt for den fremtidige vækst af gebyrerne, som skal justeres hver femte år, når man ser på størrelsen af den store milliardinvestering.

Willie Walsh mener, at fejlen til dels ligger hos CAA, som “belønner det ineffektive kapitalforbrug: Jo mere, der investeres i store projekter, hvor prisen kan overføres til flyselskaberne, jo mere hentes der til aktionærerne…. Ved ikke at regulere Heathrow tilstrækkeligt fast, undgår CAA at beskytte forbrugerne”.

Heathrow afviser kritikken og understreger, at de forventede udgifter til udvidelsen allerede er reduceret med 2,5 milliarder pund efter diskussioner med flyselskaber og andre aktionærer, samt at regeringens krav til Heathrow er at fastholde gebyrerne tæt på det nuværende niveau.

 

Relaterede artikler:

Britisk regering anbefaler tredje Heathrow-bane

May udsætter afstemning om Heathrow-ekspansion

SAS udsætter opstart af Heathrow-base