(Foto: Rockwell Collins)

ICAO vil indføre globalt flytracking-teknologi

På baggrund af to tragiske hændelser i luftfarten vil ICAO-organisationen under FN indføre global flytracking teknologi, så det altid vil være muligt at kunne følge et fly og dets bevægelser.

Da flight AF447 fra Air France forsvandt den 1. juni 2008 under en flyvning fra Rio de Janeiro til Paris, var der mange røster fremme om, at der skulle etableres en bedre sporing af flyene.

Vragrester, motor og en række lig fra de 216 passagerer og 12 besætningsmedlemmer blev den 3. april 2011 fundet af mini u-både på næsten 4.000 meters dybde i Atlanterhavet. Det samme var tilfældet med flyets såkaldt “sorte bokse“, der havde registreret navigation og samtaler i cockpittet frem til styrtet.

Det var tilsyneladende ikke nok til at vække den internationale luftfartssektor. Først da Malaysia Airlines MH370 forsvandt på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing den 8. marts 2014 skete der noget hos ICAO (International Civil Aviation Organization, red.), der er den internationale luftfartsorganisation under FN.

Der skulle altså gå næsten fem år, før ICAO reagerede på den første hændelse ved at der skete noget, der var endnu mere uforklarligt og dramatisk.

Testresultater på vej fra Asien og Stillehavsområdet
Den 1. april 2014 nedsatte ICAO en såkaldt Aircraft Tracking Task Force (ATTF) under den internationale luftfartsorganisation IATA.

Det førte til, at der blev hasteindkaldt til et globalt ICAO-møde den 12. – 13. maj 2014 om Global Flight Tracking, og en af de væsentlige beslutninger fra dette møde var, at flyselskaberne blev enige om at sætte farten op i forhold til at finde et værktøj, der kunne sikre global sporing af flybevægelser.

På ICAO-mødet afholdt i Montreal blev det besluttet at etablere GADSS (Global Aeronautical Distress and Safety System, red.), som bestod af handlingspunkter på kort, mellem og lang sigt.

I først omgang handlede det om at indføre flysporing ved brug af allerede kendt teknologier. Det blev samtidig vedtaget ved ICAO´s andet topmøde om emnet, der blev afholdt den 2. til 5. februar i år, og der nedsattes en styregruppe, der skulle ledes fra Asien-Stillehavsområdet. Styregruppen blev kaldt NATII (National Aircraft Tracking Implementaiton Initiative, red.).

Sidenhen er der gennemført test i tre faser med global tracking-udstyr baserer på kendte teknologier. Først fase blev igangsat den 30. januar og frem til 31. maj med widebody-fly fra Qantas og Virgin Australia. Næste fase omhandlende alle fly, der i maj måned opererede til og fra Brisbane, Honiara og Nauru. mens sidste fase er forløbet siden den 29. maj, hvor alle fly fra Melbourne, Brisbane, Honiara og Nauru med ADS-C udstyr fortsat deltager i testen.

Udover den seneste opdatering fra NATII-komitéen er der ikke sket noget på området. Men tilsyneladende tager flyselskaberne opgaven så seriøst, af vi aldrig igen vil kunne komme til at opleve, at vi ikke kender den fulde skæbne for AF447, MH370 eller tilsvarende hændelser i fremtiden..