Boeing 757-200 fra TACV Cabo Verde Airlines (Foto: Eric Salard | Creative Commons 2.0)

Icelandair skal udvikle nyt trafikknudepunkt

Icelandair-koncernen vil gennem Loftleidir Atlantic hjælpe Kap Verdes nationale flyselskab med at skabe et unikt trafikknudepunkt.

Ude i Atlanterhavet omkring 500 kilometer fra Afrikas vestkyst ligger øgruppen Kap Verde. Den selvstændige republik har sit eget flyselskab, der opererer under navnet TACV Cabo Verde Airlines.

Men det går ikke særligt godt med at drive luftfart på atlanterhavsøgruppen, og derfor har regeringen valgt at indgå en aftale med Icelandair-datterselskabet Loftleidir Icelandic, der tilbyder wetlease-flyvninger for andre flyselskaber.

Aftalen mellem TACV Cabo Verde og Loftleidir indebærer, at det islandske flyselskab skal varetage opgaverne omkring netværksplanlægning, marketing, salg og distribution, ligesom at der skal arbejdes med at restrukturere flåden i det lille flyselskab.

“Formålet med dette initiativ er at styrke Kap Verdes nationale flyselskab og placere det som et centralt strategisk aktiv, der skal understøtte Kap Verdes potentiale som et helårsturistmål og udvikle Kap Verdes position som et trafikknudepunkt, der forbinder fire kontinenter ved at fokusere på fleksibilitet og konkurrenceevne,” hedder det i en pressemeddelelse.

Unik geografisk placering
At det er Loftleidir, der er valgt til opgaven med at genopbygge det kapverdiske flyselskab, hænger sammen med, at Icelandair fra en ø i Nordatlanten har stor erfaring med at drive et trafikknudepunkt, der forbinder det nordamerikanske og europæiske kontinent. Herudover har Loftleidir allerede – sammen med Icelandair – erfaringer med operation af flytypen Boeing 757-200, som TACV Cabo Verde også benytter.

“Vi er glade for at have indgået denne aftale, der skal hjælpe TACV Cabo Verde med at udvikle potentialet som en nøgleaktør i det fremtidige trafikknudepunkt på Kap Verde. Vi mener, at TACV Cabo Verde Airlines er i en god position til at kunne drage fordel af den unikke geografiske placering af Kap Verde.Vi vil trække på erfaringerne i Icelandair-koncernen med at skabe en succesfuld etablering af et trafiknetværk, der kan understøtte Kap Verde som et trafikknudepunkt i luftfarten,” siger Erlendur Svavarsson, der er salg- og marketingdirektør hos Loftleidir Icelandic.

Op til 11 fly
Aftalen med Loftleidir indebærer, at det kapverdiske flyselskab i det kommende vintertrafikprogram wetleaser et Boeing 757-200 fly fra det islandske selskab, og dette fly skal supplere det tilbageværende fly af samme type, som man selv råder over i dag. Herefter er det planen, at TACV Cabo Verde inden udgangen af 2018 skal operere fem fly samt inden for en treårig periode i alt 11 fly af samme type.

Samtidig opgiver TACV Cabo Verde trafikken mellem øerne, der fremover skal betjenes af Binter CV – et datterselskab af spanske BinterCanarias. Den kapverdiske stat får samtidig et ejerskab på 49 procent af Binter CV. Det indebærer herudover, at TACV Cabo Verde kommer til at opgive basen i Praia Nelson Mandela International Airport, og i stedet flyttes trafikken til Amilcar Cabral International Airport på øen Sal.

 

Relaterede artikler:

Kamp om nonstop-flyvninger til Kap Verde

CPH får direkte charterfly til Kap Verde

Islandsk fly lander på Antarktis

Fremgang for Icelandair