Indenrigsaktører åbne overfor fondsidé

Flere indenrigsaktører glæder sig over, at CPH er gået fra at forringe forholdene for indenrigstrafikken til at ville forbedre forholdene med en ny markedsføringsfond.

Københavns Lufthavns idé om at etablere en fælles fond til markedsføring af dansk indenrigsflyvning får en afventende modtagelse hos to af de største aktører på den danske indenrigsarena, Norwegian og SAS.

“Norwegian er positiv omkring initiativer, der sætter fokus på indenrigsflytrafikken. Om eller hvordan vi kan bidrage yderligere er imidlertid for tidligt at sige,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian.

Københavns Lufthavn luftede idéen om en særlig indenrigsfond første gang i januar i år. I SAS har man dog ikke hørt om idéen før nu.

”Vi har ikke hørt om det tidligere. Men det lyder interessant, og vi ser frem til at høre nærmere om CPHs tanker,” siger pressechef i SAS, Mariam Skovfoged.

Konkret er Københavns Lufthavn selv parat til at hælde 10 mio. kroner i en fond, hvis andre aktører også spæder til med kapital.

Nye barrierer
I Midtjyllands Lufthavn har man for ganske nylig skiftet navn fra Karup Lufthavn for netop at gøre danskere og turister mere opmærksom på lufthavnen og dens placering. Lufthavnens direktør er positiv overfor ideen om en fond, og er klar med mere håndfast støtte end de to store flyselskaber.

“Vi byder initiativet velkommen i Midtjyllands Lufthavn, og er parate til også at bidrage til at øge kendskabet og promoveringen af de regionale ruter til CPH – hvilket vi allerede gør idag,” siger direktør i Midtjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen.

Han undlader dog ikke at bemærke, at det seneste halvandet år i Københavns Lufthavn mest har budt på nye ting, der har gjort livet mere besværligt for indenrigsflyselskaberne og de indenrigsrejsende.

“Siden DAT overtog vores rute mellem Karup og Kastrup i 2015, har nye barrierer dog været mest fremherskende med nedlæggelse af indenrigsterminal og security-køer, som frem til for nylig har fordoblet rejsetiden retur fra CPH. Hertil betød sammenlægningen med udenrigstrafikken en fordobling af rutens startafgifter til CPH. Godt der nu endelig er noget der trækker i den positive retning, med indenrigsspor i security og genvinding af vores rutes samlede bæredygtighed på sigt,” siger Frans Bjørn-Thygesen.

I spil igen
Hos Alsie Express, der som Danmarks mindste indenrigsflyselskab har en enkel rute mellem København og Sønderborg, er direktør Lone Koch også glad for at Københavns Lufthavn viser øget interesse for indenrigstrafikken.

”Det har taget Københavns Lufthavn lang tid at erkende, at indenrigsflytrafikken er noget af det, som skaber underlaget. Det tog dem blandt andet et år at forstå, at det ikke nytter noget, at passagererne skal 45 minutter i kø for at flyve 35 minutter,” siger Lone Koch og fortsætter:

”Men det er blevet bedre nu. Og vi tager det som en positiv ting, at Københavns Lufthavn nu vil bringe indenrigstrafikken i spil igen,” siger Lone Koch.

Ét samlet trafiksystem
Karup-direktør Frans Bjørn-Thygesen har et konkret forslag til hvad indenrigsfonden kunne starte med at blive brugt til.

“Et kommende meget stort turismetiltag i Danmark er Europæisk Kulturby 2017 i Aarhus, hvor de hundredetusindevis af udenlandske turister skal transporteres til Aarhus – en stor andel formodentlig via CPH og videre via de regionale ruter til Midtjylland. Man kunne jo belejligt starte med at bruge det foreslåede initiativ til at forberede og udvikle infrastrukturen hertil,” foreslår Frans Bjørn-Thygesen.

Lone Koch har også ideer til hvad den nye fond kunne bruges til.

”Det er nødvendigt at markedsføre dansk indenrigsflyvning som ét samlet trafiksystem, og ikke kun den enkelte rute. At få udflytningen af statslige arbejdspladser til at smitte af på dansk indenrigsflyvning kunne være en spændende opgave at løfte i fællesskab,” pointerer Lone Koch fra Alsie Express.

Hun er dog ikke enig med Københavns Lufthavn i, at fonden skal være placeret i regi af Global Connected, som administreres af Wonderful Copenhagen og arbejder for at tiltrække udenlandske flyselskaber og nye ruter til Københavns Lufthavn.

”Jeg kan ikke lige se for mig, at det er det rigtige sted at placere fonden. For i virkeligheden taler vi om to vidt forskellige målgrupper. Den ene er de danskere, der rejser mellem landsdelene i forbindelse med arbejde eller privat. Den anden er turister og udenlandske forretningsfolk, som flyver ind til København,” påpeger Lone Koch.

Kræver ny tilgang
Københavns Lufthavn har de senere år været gode til at tiltrække lavprisselskaber. Så gode, at alle de store europæiske lavprisselskaber i dag flyver til CPH. Ryanair, easyJet, Norwegian, Wizzair, Vueling, Transavia og WOW Air. Selskaber, som bringer passagerer ind til København. Men ikke videre derfra. Det skal passagererne selv sørge for – hvis de vil. Det giver en helt ny udfordring i forhold til tidligere, hvor forbindelserne ind til København fra Europa og resten af verden var bundet sammen med indenrigsruterne ved hjælp af interline-aftaler.

”Vi skal gerne have de passagerer, der kommer ind til København med lavprisselskaberne, til at flyve videre. Men det kræver en ny tilgang,” understreger Lone Koch, der håber det er noget, som den nye fond kan hjælpe til med at sikre.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så vil man i Billund Lufthavn hellere selv bruge penge på markedsføring af indenrigstrafik end at skyde dem ind i en fælles fond, sådan som CPH har foreslået.

 

 

Relaterede artikler:

Billund vil selv bestemme over indenrigs-penge

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken

CPH: Ny fond kan udvikle indenrigsruter