(Foto: Morten Lund Madsen)

Indenrigsterminal i CPH lukkes

Fra den 1. april 2015 vil indenrigs- og udenrigstrafikken i Københavns Lufthavn blive samlet i Terminal 2 og Terminal 3. Det er resultatet af en ny takstaftale mellem lufthavnen og de største brugere.

En ny fireårig takstaftale mellem Københavns Lufthavn og lufthavnens største flyselskaber er netop faldet på plads. Aftalen træder i kraft den 1. april 2015 og betyder, at indenrigs- og udenrigstrafikken samles i udenrigsterminalerne i CPH.

Dermed lukkes Terminal 1, mens Terminal 2 og Terminal 3 fremover vil være de to hovedterminaler. Terminal 1 hed tidligere Indenrigsgården og blev etableret i 1969 til at de betjene de mange indenrigsfly til Bornholm, Fyn og Jylland.

Når Terminal 1 lukker for indenrigstrafik betyder det ikke, at terminalen rent fysisk forsvinder. Den bliver i stedet en af fingrene i hovedterminalanlægget.

Ifølge Københavns Lufthavn vil sammenlægningen af udenrigs- og indenrigstrafikken betyde, at Danmark vil blive bundet bedre sammen.

“De rejsende og provinslufthavnene har haft et stort ønske om at styrke indenrigstrafikkens forhold i CPH og dermed binde Danmark bedre sammen. Det gør vi nu. Med sammenlægningen bliver det endnu nemmere at skifte fly og rejse via Københavns Lufthavn ud i verden,“ siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.

Glæde hos Norwegian og SAS
De to største flyselskaber i Københavns Lufthavn er SAS og Norwegian, der begge glæder sig over udbyttet af den nye takstaftale.

“Med sammenlægningen af indenrigs i udenrigsområdet går SAS forrest og nytænker en enklere og forbedret rejseoplevelse. Det giver rigtig god mening at samle SAS i lufthavnen og dermed tilbyde alle vores rejsende samme gode faciliteter og services,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS i en pressemeddelelse.

En forbedret rejseoplevelse vil Norwegian også fremover kunne byde på. For nu kan det norske lavprisflyselskab operere mere effektivt i CPH.

“Norwegian er optaget af at gøre rejsen så enkel og smidig som muligt for vores passagerer, og med den nye sammenlægning er vi endnu et skridt på vejen. Vi får nu større mulighed for at samle flytrafikken, hvilket resulterer i en endnu bedre udnyttelse af vores fly, lavere omkostninger og kortere turn around-tider. En effektiv operation betyder i sidste ende, at vi fortsat kan tilbyde passagererne billige flybilletter,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

Tæt på metro og tog
Når indenrigspassagererne fra 1. april næste år skal rejse ind og ud af CPH via Terminal 2 og Terminal 3, får de ifølge Københavns Lufthavn kortere gåafstande.

Det gælder dog først og fremmest transferpassagerene, mens de rendyrkede indenrigspassagerer må se frem til noget længere gåafstande. Til gengæld fremhæver Københavns Lufthavn tilgængeligheden til metro og tog som nye fordele, der venter de passagerer, der blot skal rejse frem og tilbage til møder i hovedstadsområdet.