SAS: Vi kan ikke modsætte os ‘connect’ i CPH

SAS hverken kan eller vil modsætte sig en eventuel ‘connect’ løsning i Københavns Lufthavn, hvor flyselskaber uden interline-aftale i givet fald vil kunne få transfereret bagage mellem terminalerne.

Københavns Lufthavn arbejder i disse dage intenst med at vurdere logistikken og de juridiske aspekter i den bagageløsning mellem non-interline flyselskaber, som Gatwick Lufthavn har skabt under navnet Gatwick Connect.

Her kan man via en skranke bemandet med personale fra Gatwick Lufthavn ved flyskifte aflevere bagagen til den britiske lufthavns personale, der sørger for, at bagagen bliver transporteret til det afgående fly, uanset om der eksisterer en interline-aftale med det ankommende flyselskab.

En løsning som mange jyske rejsende gennem tiden har efterspurgt for at kunne lette flyskiftet i Københavns Lufthavn mellem indenrigsterminalen og Terminal 2 og 3, hvis man rejser med flyselskaber, hvor der ikke er interline-aftale.

Hos SAS er man skeptiske overfor logistikken i en tilsvarende løsning i CPH,da terminalstrukturen er anderledes end i den britiske storlufthavn.

”Det er svært at se, hvordan det logistisk kan lade sig gøre, da det er et stort set-up der skal til. Enten skal bagagen køres direkte ud til flyene eller køres over til det centrale bagagesystem,“ vurderer Lars W. Andersen, der er direktør for Public & Infrastructure hos SAS i Danmark.

Men SAS kan og vil ikke blokere for en sådan løsning, såfremt den tilbydes på lige vilkår.

“Hvis Københavns Lufthavn vil etablere en handlingsydelse som underleverandør til handlingselskaberne, og der er lige adgang for alle flyselskaber, så kan vi ikke modsætte os det,“ siger Lars Andersen.

SAS-direktøren understreger samtidig, at SAS hellere vil forsætte arbejdet med at få integreret indenrigs- og udenrigsflyvningen hos SAS fra én og samme terminal i CPH, så det bliver meget lettere at skifte fly.

Vil tilbyde forbedret rejseoplevelse
Hos Gatwick Lufthavn fortæller man til CHECK-IN.dk, at Gatwick Connect-produktet blev lanceret i slutningen af marts måned op til sommertrafikprogrammets begyndelse. Man har hidtil kørt en testfase med Norwegian og Virgin som eneste selskaber koblet op til systemet, men erfaringerne er nu så gode, at man i øjeblikket taler med andre flyselskaber om løsningen.

“Gatwick Connect er en løsning, der er uden omkostninger for flyselskaberne. Det er finansieret og drevet af Gatwick Airport, og det er personale fra Gatwick Airport, der bringer bagagen fra vores Connect-skranker til det centrale bagagesystem. Lufthavnens tre handlingselskaber er således ikke involveret i denne del af processen,“ forklarer Gatwick Airports pressechef Heather Griffiths til CHECK-IN.dk.

Hun understreger, at målet med Gatwick Connect er at tilbyde lufthavnens passagerer en forbedret rejseoplevelse. Netop Norwegian, der er tilsluttet ordningen, er et af de væksttunge flyselskaber, som den britiske storlufthavn satser voldsomt på fremover.

I 2013 etablerede Norwegian en base i Gatwick Lufthavn med 13 nye ikke-nordiske ruter, og i 2014 kommer yderligere fem europæiske ruter til samt langdistanceflyvninger til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale.