Ingen økonomisk støtte til pilotuddannelse

Regeringens luftfartsstrategi indeholdte ikke et forslag om en statsfinansieret pilotuddannelse. Det vækker skuffelse over en bred kam i luftfartsbranchen.

Unge og ældre danske mænd og kvinder, der godt kunne sig at blive piloter, skal fortsat selv betale op mod en mio. kroner for at uddanne sig til at kunne tage plads i cockpittet på et passagerfly. I hvert fald hvis det står til VLAK-regeringen. Hel eller delvis statslig finansiering af pilotuddannelsen var nemlig ikke med i den luftfartsstrategi, som regeringen præsenterede mandag. Den indeholdte mange ting, men altså ikke penge til pilotuddannelse. Og det møder skuffelse fra flere sider af luftfartsbranchen.

”Man kunne måske have brugt nogle af de penge, som Staten får i udbytte fra sit medejerskab af Københavns Lufthavn, på at finansiere en pilotuddannelse. Det er ikke i orden at hoppe henover. For pilotmanglen er stor. Og den bliver kun større,” understreger Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport.

En rente på ti procent
I fagforeningen Flyvebranchens Personale Union påpeger man, at den manglende offentlige finansering giver en række ulemper.

”Selskaberne ved desværre godt, at de kan presse en pilot, der skylder en million kroner i banken til en rente på de ti procent. Det er netop denne blanding af økonomisk pressede piloter og skrubbesløse selskaber, der giver plads til skæve ansættelseskonstruktioner,” siger Anders Mark Jensen, næstformand for Flyvebranchens Personale Union.

Hos Dansk Industri har man generelt lovord og ros til regeringen for den nye luftfartsstrategi. På nær på ét punkt. Og det er netop om pilotuddannelsen.

”Der er dog malurt i bægeret, idet regeringen ikke opfylder luftfartsbranchens ønske om at støtte pilotuddannelsen i Danmark. En opgave, som regeringen undervurderer efter min mening. Vi vil bruge vores kræfter på at sikre, at et flertal i Folketinget finder pengene til at sikre pilotuddannelserne i Danmark, siger branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri.

Rige folks børn
Der er da også begyndt at tegne sig et flertal blandt opposition i Folketinget for at pilotuddannelsen skal ligestilles med andre uddannelser.

”Det er helt absurd, at den eneste anden selvfinansieret uddannelse i det her land er uddannelsen til kosmetolog. Det giver en skævvridning, hvor det kun er rige folks børn, der kan blive piloter,” påpeger Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

 

Relaterede artikler:

Vil ansætte 3.000 nye medarbejdere i 2017

Norwegian advaret om pilotmangel for længe siden

Finnair må suspendere USA-rute som følge af pilotmangel

Pilotmangel tvinger Austrian til 300 aflysninger

SAS vil masseansætte piloter

x

Læs Også

CPH-rute trak Bornholm ned

Nedgang på den dominerende rute til København gav faldende passagertal i Bornholms Lufthavn i 2017. Rutens operatør giver blandt andet fjernbusser og dårlige forhold i CPH skylden.

Fremgang afløst af tilbagegang i Midtjylland

Massiv passagerfremgang i Midtjyllands Lufthavn i 2016 blev afløst af tilbagegang i 2017. Lufthavnens største bruger klager over for høje afgifter.

FPU: Kimen til forandring er sået, nu må politikerne komme op i gear

DEBAT: 2017 var præget af små skridt frem og store skridt tilbage for lønmodtagerne i luftfartsbranchen, skriver Flyvebranchens Personale Union, der efterlyser politisk handling.

Ryanair kan være på vej med danske baser

Ryanair har via en advokat taget kontakt til Flyvebranchens Personale Union med ønsket om en dialog, der måske kan betyde, at flyselskabet vender tilbage med danske baser.

DAT køber MD-82 fra italiensk flyselskab

Danish Air Transport har sammen med et nært beslægtet leasingselskab hentet fire brugte MD-80 fly i Italien. Et fly skal indgå i DAT-flåden, mens resten skal sælges videre.

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.