(Foto: Andzrej Kostrzewa)

International undersøgelse af MH370

Malaysias regering vil nedsætte en international undersøgelsesgruppe, der skal vurdere, undersøge og fastlægge, hvad der egentlig skete med det forsvundne passagerfly fra Malaysia Airlines.

Siden Malaysia Airlines flight MH370 forsvandt for 40 dage siden under en flyvning på vej fra Kuala Lumpur til Beijing, har der været mange teorier om, hvad der er sket med det forsvundne Boeing 777-fly.

Mens australske myndigheder fortsætter eftersøgningen i Det Indiske Ocean omkring 2.170 kilometer nordvest for Perth, måtte Malaysias forsvarsminister og fungerende transportminister Hishammuddin Hussein på en pressekonference tirsdag løfte sløret for initiativet til nedsættelse af en international undersøgelsesgruppe.

Undersøgelsesgruppen er angiveligt blevet til på initiativ af nogle af de lande, der havde statsborgere ombord på det forsvundne fly, idet der har været en massiv kritik af kvaliteten af den undersøgelse, som de malaysiske myndigheder indledte.

Det fremgår da også af pressemeddelelsen fra den malaysiske regering, at “det er bydende nødvendigt, at regeringen danner en uafhængig gruppe af undersøgere, som ikke alene er kompetent, men også troværdig.“

Mange teorier
Mens ni militærfly, to civile fly og 11 skibe i øjeblikket leder efter spor af MH370 i Det Indiske Ocean, udvikles der mange teorier om, hvad der aktuelt skete med flyet og de 239 ombordværende.

En af teorierne går på, at flyet blev kapret og blev skudt ned af fly fra Malaysias luftvåben, idet flyet efter den påståede kapring ændrede kurs og var på vej mod Petronas Towers i Kuala Lumpur, der med sine 452 meter er det højeste tvillingetårn i verden. Efter “nedskydningen“, der fandt sted vest for Malacca-strødet, skulle de malaysiske myndigheder angiveligt have ryddet op, hvorfor man i de første dage efter flyets forsvinden ledte eftersøgningsholdet i en helt anden retning.

Andre teorier går på, at der er sket en eksplosion i flyet med dekompression til følge, således at piloterne har mistet bevidstheden. Andre har forfulgt en teori om forgiftet flymad, så besætningsmedlemmer og passagerer er omkommet som følge heraf.

Ingen har dog kunnet give en forklaring på, hvorfor flyet efter alt at dømme ændrede kurs og fortsatte direkte mod Sydpolen for derefter at styrte i vandet vest for den australske storby Perth. Ej heller har det været muligt at forklare, hvorfor der ikke er dukket en eneste vragrest eller andre efterladenskaber op fra det forsvundne fly, hvis det vitterligt er styrtet i det angivne område.

Beskyldninger mod Malaysia
På baggrund af de mange konspirationsteorier har det været nødvendigt for Malaysias regering at frikende sig selv for eventuel mistanke om meddelagtighed.

Det fik allerede den 5. april den malaysiske forsvarsminister og fungerende transportminister til at udtale følgende på et pressemøde:

“Inden jeg slutter, lad mig komme ind på nogle ubegrundede beskyldninger mod Malaysia.Disse beskyldninger omfatter påstanden om, at malaysiske myndigheder på en eller anden måde er medskyldig i, hvad der skete med MH370.Jeg vil gerne oplyse, at disse påstande er fuldstændig usande.Som jeg har sagt før, bør søgningen efter MH370 gå foran politiske dagsordener,“ udtalte Hishammuddin Husein.

Det bliver Malaysias vice-transportminister Aziz Kaprawi, der vil stå i spidsen for dannelsen af den internationale undersøgelsesgruppe. Undersøgelsen tager ifølge den malaysiske regering ikke sigte på at placere skyld eller ansvar i forbindelse med hændelsen. Herudover vil undersøgelsen heller ikke omfatte strafferetslige aspekter, idet disse vil blive varetaget af det malaysiske politi.

Undervandsfartøj i vandet
Den aktuelle status fra Joint Agency Coordination Centre (JACC), der ledes af de australske maritime myndigheder er, at undervandsfartøjet Bluefin-21 blev sat i vandet tirsdag fra fartøjet Ocean Shield.

Undervejs i eftersøgningen kom undervandsfartøjet ned på havdybder på mere end 4.500 meter, hvorefter en automatisk sikkerhedsindbygning fik fartøjet til at returnere til overfladen.

Bluefin-21 skal blandt andet lokalisere den sorte boks, men det kan vise sig at blive en vanskelig opgave, da der ikke er opfanget akustiske signaler siden den 8. april.

En fuld mission for Bluefin-21 tager 24 timer. Det tager to timer at nedsænke enheden til det rette niveau under havets overflade. Herefter er der 16 timer til rådighed til at afsøge og fotografere havbunden, hvorefter der skal bruges to timer på opstigning og fire timer til at hente billederne ned.

Mens undervandsfartøjet fortsætter jagten på MH370 er de australske myndigheder ved at undersøge prøver indsamlet fra den oliepøl, der blev lokaliseret omkring 5,5 kilometer fra det sted, hvor det seneste akustiske signal blev opfanget fra det som angiveligt kan være den sorte boks fra ulykkesflyet.