OY-JTP i Shanghai inden flyvningen hjem til København. Foto: Christian Collin.

Jet Time-fly i nye farver

Jet Time har hentet et nyt fly i Kina, som bliver selskabets yngste fly og det eneste i de nye farver, som har prydet selskabets brevpapir og hjemmeside i mere end halvandet år.

Midt i at det danske flyselskab Jet Time mere eller mindre kæmpede for sit liv og mistede millioner af kroner på fragtflyvninger og wet lease-flyvninger med turbopropfly for SAS, fik selskabet i maj 2016 også nyt logo og visuelt udtryk. Det slog i første omgang igennem på selskabets hjemmeside og brevpapir.

Men nu kommer det også til udtryk på selskabets fly. I hvert fald på ét fly. Et 12 år gammelt fly, som Jet Time netop har hentet i Kina. Det nymalede fly har fået registreringen OY-JTP og kom til Københavns Lufthavn lørdag efter en længere færgeflyvning fra Shanghai i Kina via Yekaterinburg i Rusland. Flyet har tidligere fløjet for Air China og indrettet med 145 sæder. I løbet af foråret 2018 vil der dog blive indsat tre ekstra sæder, så flyet får 148 sæder ligesom Jet Time’s fem andre Boeing 737-700 fly.

Flyet bliver det yngste fly i Jet Time-flåden, der fremover består af seks Boeing 737-700 fly samt tre Boeing 737-800 fly, som Jet Time leaser ind fra TUI om vinteren. Alle fly er i NG-varianten, hvorfor Jet Time samtidig har sagt farvel til Classic-flyene.

Tilbage ved kerneforretning
I efteråret 2016 iværksatte Jet Time en omfattende oprydning, som betød, at fragtflyvningerne og flyvningerne med ATR72-fly for SAS blev afviklet i løbet af 2017, ligesom selskabet måtte sige farvel til næsten 300 medarbejdere. Fra at have mere end 20 fly fordelt på selskabets forskellige typer eller versioner, så er selskabet nu nede på ni fly fordelt på to versioner, der begge er de såkaldt ”Next Generation”-udgaver af Boeing 737.

Nu er selskabet tilbage ved det, der har været selskabets kerneforretning siden starten i 2005. Flyvninger med chartergæster til Sydeuropa og Nordafrika.

”JTP og Jet Times øvrige flåde skal servicere ca. 425.000 ferieglade passagerer fra primært, Danmark, Sverige og Finland for de største touroperatører i Norden primært Tui, Tomas Cook, Primo Tours og Bravo Tours samt Apollo,” forklarer underdirektør Birthe Madsen fra Jet Time og fortsætter:

”Desuden er vi en væsentlig spiller på ACMI markedet – hvor vi i øjeblikket flyver for blandt andet Finnair fra Helsinki til destinationer i Nordeuropa.”

Interessant at vokse ind i
ACMI står for aircraft, crew, maintenance og insurance (på dansk fly, besætning, vedligehold og forsikring, red.) og dækker over det fænomen, der også kaldes wet lease. Her opererer et selskab i kortere eller længere tid fly for andre selskaber, der selv står og mangler kapacitet. Wet lease-operatøren stiller med fly og besætninger og sørger selv for vedligehold og forsikring af flyet. Det andet selskab står for at betale brændstof, handling, startafgifter og lignende.

”ACMI-markedet er interessant at vokse ind i. Her ser vi nogle spændende muligheder, så længe vi kan møde de forventninger partnerne stiller til omkostningsniveau og fleksibilitet. Vi vokser gerne i chartermarkedet, men vi vil gerne have at en langt større del af vores produktion bliver på langsigtede ACMI-kontrakter,” sagde Jet Time’s direktør, Jørgen Holme, i november i år til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Jet Time i nye farver

Jet Time igen klar til vækst

Jet Time skal bemande TUI-fly

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Jet Time iværksætter akut redningsplan

Jet Time fyrer hver tredje

Katastroferegnskab fra Jet Time