Jet Time henter reserver ind til SAS-operation

Forsinket levering af nye ATR-fly får Jet Time til at anskaffe to reservefly til selskabets operationer for SAS. Når de nye fly kommer, vil Jet Time beholde reserveflyene til ad hoc-charter.

Flybyggerne hos ATR i Toulouse har så travlt med at bygge turbopropfly til luftfartsselskaber over hele verden, at de ikke helt kan følge med. Således bliver leveringen af to af de helt nye ATR72-600 fly, som Jet Time skal bruge til sine operationer for SAS, forsinket.

Flyene skulle være leveret i april og maj som fly nummer fem og seks af de i alt otte fly, som Jet Time skal operere for SAS.

For at kunne levere varen til SAS har Jet Time derfor skaffet to reservefly, der kan tage sig af SAS-flyvningerne indtil de nye fly er færdige i Toulouse. Flyene bliver leveret til Jet Time i marts og kan dermed indsættes i SAS-regi allerede fra sommertrafikprogrammets start 30. marts sammen med fly nummer tre og fire af de otte nybyggede fly.

De to forsinkede nybyggede fly skulle først have været indsat i SAS’ produktion fra april og maj. Forsinkelsen betyder således, at SAS får kapaciteten til rådighed tidligere end planlagt.

Beholde dem i flåden
Der er tale om to 16 år gamle ATR72-500 fly, som indtil 2012 arbejdede for American Airlines’ regionalflyselskab American Eagle. Det bliver Jet Time selv, der skal operere flyene. Og når de i løbet af sommeren er færdig med at agere stand-in, så er det Jet Times plan at beholde flyene i flåden.

”Vi vil gerne beholde dem i flåden som backup-fly til de nye -600 fly og til ad hoc-chartermarkedet, hvor der er stor efterspørgsel efter ATR-fly,” siger Klaus Ren, direktør i Jet Time.

Samme ejer
Flyene får registreringsbogstaverne OY-JZZ og OY-JZY. De er ejet af det Billund-baserede leasingselskab Nordic Aviation Capital, der har mere end 150 ATR-fly i sving hos flyselskaber over hele verden. Det er også Nordic Aviation Capital der ejer seks af Jet Times otte nye ATR72-600 fly og leaser dem ud til Jet Time. Leasingselskabet er desuden minoritetsaktionær i Jet Time.

Aftalen mellem Jet Time og SAS gik i første omgang på, at Jet Time skulle operere fire ATR72-fly på regionale feederruter fra København og Stockholm. To skulle i sving fra efteråret sidste år og to skulle i gang i starten af i år. Desuden indeholdte aftalen en option på at operere yderligere fire fly. I efteråret sidste år gjorde SAS brug af optionen på de første to fly til indsættelse i foråret i år. Nu har SAS også bedt Jet Time stå klar med fly nummer syv og otte. De to sidstnævnte fly skal indsættes på SAS-ruter til efteråret.

ATR-operationen skaber beskæftigelse til mere end 200 mennesker hos Jet Time.

Det er to ATR72-500 fly med en fortid som arbejdsheste for American Airlines, der nu skal vikariere for de forsinkede fly.