Klasseforskel på apps fra alliancerne

Den ene af de tre store luftfartsalliancer sætter de to andre grundigt til vægs i kampen om den bedste app.

I denne uge lancerede Star Alliance en ipad-udgave af sin Navigator app. Dermed har de tre store luftfartsalliancer alle en ipad app. Men der hører ligheden også op. For indholdet og funktionaliteterne er vidt forskellige. CHECK-IN.dk har set nærmere på de tre apps.

Star Alliance
Det første der falder en i øjnene er den lækre grafik med en interaktiv jordklode i midten af skærmen (billede 2). Den kan man snurre rundt med, zoome ind på og…. Ja, og så heller ikke så meget mere. Man kan ikke bruge den til at danne sig et overblik over hvilke af alliancens knap 30 selskaber, der flyver til en bestemt by eller lignende, som ville være praktisk, hvis man skal langt omkring. En interaktiv ruteplanlægger, hvor man kunne få de bedste bud på en rejserute med Star Alliance-selskaber, hvis man eksempelvis skulle fra Danmark til eksotiske destinationer i Sydamerika eller Australien.

Jordkloden udnyttes primært til gimmicken ”My trips”, hvor man kan indtaste sine tidligere og kommende flyrejser med Star Alliance-selskaber og få ruterne vist på jordkloden. Men hvad skal man bruge det til? En sjov gimmick, som kan holde en underholdt i få minutter. Men så heller ikke mere.

Man kan også vælge et bestemt flyselskab ud og få mere information om det. Men hvis man tror, at man vil kunne se South African Airways eller Air New Zealands rutenet og måske ligefrem gå videre og få tidstabeller på bestemte ruter, så kan man godt tro om igen. Her er kun tale om overfladiske selskabspræsentationer, hvor man blandt andet kan læse om SAS’ mere end fire år gamle ”Core SAS” spareprogram og få gamle regnskabstal (billede 3). Hvad man som rejsende skal bruge det til, står hen i det uvisse. Og trykker man på knappen ”route map”, så får man et overfladisk billede af SAS’ rutenet uden mulighed for at zoome ind og se præcis hvilke ruter selskabet beflyver (billede 4).

Det stort set eneste lyspunkt i Star Alliance app’en er guiden til at finde den nærmeste lounge i en lufthavn. I flere lufthavne er oversigten suppleret af et kort, der går det nemmere at navigere rundt og hurtigt finde en lounge. En funktion, der dog primært henvender sig til business class-passagerer, guldkunder og andre med adgang til lounges. Men netop muligheden for at bruge andre alliancepartneres lounges er noget af det, som passagererne har størst fordel af med luftfartsalliancer.

Skyteam
Københavns Lufthavn ligger ikke længere på Amager, men i vandet ud for Hellerup nord for København (billede 5). Det kan sikkert komme bag på mange. Men sådan er det. I hvert fald hvis man skal tro Skyteam’s app. Den lufthavnsguide, hvor man kan finde de mest basale oplysninger om flere hundrede lufthavne verden over, giver nemlig lufthavnen denne nye lidt overraskende placering.

Guiden er den overskuelige og brugervenlige apps stærkeste kort. Men ved nærmere eftersyn er der tale om et svagt kort. For man kan ofte kun få at vide hvilke Skyteam-selskaber, der flyver fra den valgte lufthavn. Ikke noget om hvor til de flyver eller hvornår. At Air France, KLM og Alitalia flyver til Aalborg Lufthavn kan jeg ikke bruge til så meget, når jeg ikke kan se om Alitalia’s tilsyneladende tilstedeværelse betyder, at der er direkte fly fra Aalborg, der er placeret det rigtige sted på guidens kort, til Milano og Rom. At Alitalia i virkeligheden ikke flyver til Aalborg Lufthavn, men kun nævnes fordi der er codeshare på KLM og Air Frances flyvninger, kan jeg ikke se.

Skyteam’s app indeholder ingen loungeguide, der ellers som nævnt tidligere burde være et af omdrejningspunkterne i en app, der samler oplysninger om luftfartsselskaber verden over. En god alliance-app burde gøre, at man kan nøjes med at have app’s fra de 3-4 selskaber man bruger mest og så hente information om andre selskaber i alliance app’en.

Oneworld
Efter to meget mangelfulde apps, der ikke gør rejsen særlig meget nemmere, så er det en fornøjelse at åbne oneworld’s gennemførte og ufatteligt indholdsrige app (billede 1). Et værktøj, som både indeholder praktiske rejseredskaber og inspiration til nye rejser og ting at give sig til på destinationerne.

Den mest nyttige lille feature i oneworld app’en er gemt lidt af vejen. Det er et lille værktøj, der gør det muligt at lave en rejseplan med terminalkort, loungeoversigt, byguides og lignende til de byer og lufthavne, som man kommer igennem på sin rejse (billede 6). Så i stedet for at skulle søge oplysningerne frem om en lufthavn ved ankomsten, så kan man hjemmefra lave en smart lille liste, hvor alle oplysninger om ens stop undervejs er samlet. Skal man eksempelvis mellemlande i to store lufthavne, hvor man ikke har været før og skifte terminaler, så er de nødvendige oplysninger på forhånd lige ved hånden – uden at man skal koble på wi-fi eller GSM-nettet. Og så snart man ankommer til sin slutdestination har man oplysninger om offentlig transport og inspiration til hvad man kan foretage sig, lige ved hånden.

Terminalkort og loungeoversigt findes for de fleste lufthavne. Men det trækker lidt ned, at store destinationer som København ikke byder på andet end de mest simple oplysninger om lufthavnen. Her er det tydeligt, at oneworld har prioriteret de byer, som er alliancemedlemmernes egne trafikknudepunkter og de allerstørste byer.

Tage sig sammen
Konklusionen ligger lige til højrebenet. Én alliance er i en liga for sig selv og leverer et produkt, de kan være bekendt. Sådan som en app fra en verdensomspændende luftfartsalliance bør være. De to andre alliancer bør skynde sig tilbage til deres it-udviklere og bede dem tage sig sammen. For det er slet ikke godt nok.