(Foto: Atle Straume)

Kommende Dreamliners skal være reservefly

De massive problemer på Norwegians langdistanceruter fik torsdag selskabet til at melde ud, at de næste tre Dreamliners, der leveres i første halvår af 2014, skal fungere som backup i den første måned efter levering.

Trods en flåde med tre splinternye Dreamliner-fly er Norwegian fløjet ind i massive driftsmæssige problemer. Det hele kulminerede i jule- og nytårsperioden, hvor det norske lavprisflyselskab fem gange måtte leje erstatningsfly, fordi selskabets Dreamliners stod på jorden med tekniske fejl. Samtidig blev flere tusinde passagerer forsinket – nogle i op til flere døgn.

Problemet er blevet så omfattende, at Norwegian nu åbent erkender, at der skal ske en radikal forbedring.

“Vi har været ramt af for mange tekniske udfordringer ovenpå hinanden, og det har ikke været godt nok,“ siger Norwegians danske pressechef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.dk.

Problemerne har stået på i flere omgange siden Norwegian fik det første Dreamliner-fly leveret fra Boeing i slutningen af juni måned sidste år. Dette fly med registreringen EI-LNA har været rimeligt driftsstabilt, mens efterfølgeren EI-LNB har været hårdt plaget af en række tekniske fejl. Det seneste fly hedder EI-LNC og blev leveret sidst i november måned. Dette fly skabte blandt andet problemer i Fort Lauderdale op til jul, mens det var EI-LNA, der stod på nytårsproblemerne, da flyet måtte blive på jorden i New York-J.F. Kennedy-lufthavnen i flere døgn med bremseproblemer.

Nye fly skal fungere som back-up
Norwegian har da også arbejdet hårdt for at minimere driftsforstyrrelserne, men tilsyneladende uden den rette effekt.

“Det er ikke sådan, at vi sidder på vores hænder og håber det bedste. Når vi nu er udsat for denne situation, gør vi alt hvad vi kan for at få vores fly i luften efter det planlagte program. Vi arbejder på en radikal forbedring,“ forklarer den danske pressechef.

En radikal forbedring udmøntede sig i går i en beslutning om, athvert af de kommende tre Dreamliner-fly, der leveres i første halvår af 2014, skal være back-up fly samt gennemføre træningsflyvninger i den første måned efter levering til Norwegian. Det skal bidrage til at skabe større driftsstabilitet i langdistanceoperationen.

Kan true opstart af nye ruter
Det næste Dreamliner-fly forventes leveret til Norwegian i slutningen af februar måned. Flyet skal efter planen indsættes i drift, således at Norwegian den 28. februar kan klippe snoren til en ny langdistancerute fra København til New York med to ugentlige afgange. Dagen efter åbner en rute fra København til Los Angeles – også med to ugentlige afgange, mens Stockholm-Arlanda lufthavnen fra den 2. marts også vil kunne tilbyde to ugentlige Norwegian-flyvninger til L.A.

Men såfremt EI-LND først vil blive leveret i slutningen af februar og skal benyttes som back-up fly og på træningsflyvninger den første måned, vil det kunne få indflydelse på opstarten af de nye ruter. Enten kan Norwegian blive tvunget til at udsætte opstarten i indtil 30 dage, eller skære ned i trafikprogrammet på andre destinationer, eller som sidste udvej endnu engang at indleje fremmed kapacitet fra de portugisiske flyselskaber HiFly eller EuroAtlantic.

“Vi fastholder, at de nye ruter fra København til henholdsvis New York og Los Angeles starter efter den plan, som vi kender i dag,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der ikke kan kommentere på, hvad de nye back-up planer kommer til at betyde for trafikprogrammet.

Norwegian kæmper i disse dage for at fastholde tilliden hos passagererne, og selskabet er fuldt ud bevidst om, at det ikke er den bedste markedsføring at i hundredevis af passagerer er kommet i klemme i forbindelse med langdistanceflyvningerne i jule- og nytårsperioden.

“Hvad det kan have af betydning for vores image og brand fremover, vil jeg ikke spekulere i nu. Det vigtigste lige nu er, at vi ikke mister tilliden hos vores passagerer, og derfor går alt vores fokus lige nu på, at få løst de driftsforstyrrelser, der har været,“ understreger Johan Bisgaard Larsen.