Nordic Seaplanes' Twin Otter-maskine over Aarhus by.

Kort rejsetid og internet gør vandfly populært

Virksomhed benytter vandflyruten mellem København og Aarhus ugentligt på grund af blandt andet effektivitet og muligheden for at arbejde online undervejs.

Vandflyet mellem Danmarks to største byer er atter i luften til en ny sæson, efter flyet har været i Schweiz til sikkerhedstjek siden nytåret.

Ruten fra Nordic Seaplanes blev genoptaget den 20. februar, og den første periode flyver man fire rotationer dagligt mellem Aarhus og København. Kunderne tæller især mange forretningsfolk, advokater og politikere, hvoraf flere er hyppige passagerer på vandflyet.

Én af de virksomheder, der benytter vandflyet til sine medarbejdere, er Clearwater International, der har danske kontorer i Aarhus og København. Clearwater er Danmarks førende corporate finance-virksomhed i det såkaldte midcap-segment, og medarbejderne har oftest møder i de to byer.

Effektiv rejsetid
De to Clearwater-kontorer ligger i centrum af Aarhus og København, og Twin Otter-vandflyet er derfor et yndet transportmiddel, når de ansatte skal til møde i den modsatte by, i forhold til hvor de har base.

”Vi bruger vandflyet ugentligt, fordi det er hurtigt, effektivt og med god service. Når jeg tager fra vores kontor på Dalgas Avenue i Aarhus, og til jeg ankommer på vores kontor i København, så er der gået en time og 20 minutter. Det er effektivt, synes jeg,” siger John Jensen, der er partner i Clearwater International, til CHECK-IN.dk.

”Det er en fordel, at man kan ankomme 20 minutter før afgang, og at man ikke skal gennem sikkerhedskontrol. Der er ikke alt mulig logistik, som der er i en lufthavn.”

Partner John Jensen, Clearwater International. (Foto: cwcif.com)

En flyvetur fra Aarhus Havn til Københavns Havn tager i omegnen af i alt 45 minutter, fra flyet sejler ud fra den flydende landgangsbro, til flyet igen lægger til i den modsatte havn. Og man kan parkere sin bil helt tæt på flyet i begge havne.

Gratis lån af bil
Undervejs på ruten kan medarbejderne arbejde online, da der på grund af flyets lave marchhøjde altid er internetadgang på turen. Herudover er et 10-turs klippekort også populært hos Clearwater, da det giver rabat.

”Man kan desuden gratis låne en bil, så hvis en københavner-medarbejder skal til Aarhus, kan han låne bilen, køre til møde, og så tage tilbage til flyet. Jeg synes, det fungerer rigtig godt,” fortæller John Jensen.

En returbillet mellem København og Aarhus koster i omegnen af 3.000 kroner – alt afhængig af rejsetidspunkt.

”Det er ligeså billigt for én person, som når man sammenligner med andre fly, bil og taxa i København. Og så sparer man mindst halvanden time,” siger John Jensen.

Vandflyet har et par gange måtte omdirigeres til Aarhus Lufthavn eller Roskilde Lufthavn, hvis vejret har drillet og umuliggjort landing på vandet ud for Aarhus eller København. I sådanne tilfælde slår flyet sine hjul ud, og landing foregår på asfalt som helt almindelige passagerfly.

Kraftig blæst trækker ned
John Jensen har selv fløjet flere gange med vandflyet fra Nordic Seaplaness, og han er kommet frem til destinationen hver gang uden at måtte blive omdirigeret.

”Det er egentlig meget komfortabelt. Det eneste minus er, hvis der er kraftig storm, for så er convenience-faktoren ikke særlig god. Så hopper flyet en del. Det er heldigvis bygget til at flyve i den slags vejr,” siger han.

Hvis Clearwater International eksempelvis skal have tre medarbejdere af sted til enten Aarhus eller København, kan det – rent økonomisk – bedre svare sig at køre i bil. Ved rejser med en eller to personer bliver vandflyet således foretrukket.

”Medarbejderne vil helst flyve med vandflyet, fordi man sparer tid. Vi vil blive ved med at bruge det. Der er super god service,” slutter John Jensen.

Nordic Seaplanes råder over ét fly af typen Twin Otter DHC6-300, men selskabet vil gerne købe endnu et fly, hvis ellers man får en permanent miljøgodkendelse inden for det næste halve år.

 

Relaterede artikler:

Effektiv vandfly-rejse fra København til Aarhus

Hver syvende Nordic Seaplanes-kunde er fra SAS

Vandfly bliver landfly i to dage

Vandflyruten starter i morgen

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS