Bilal Eksi er ny koncernchef hos Turkish Airlines. (Foto: tr.wikiwet.org)

Kriseramt europæisk flyselskab skifter koncernchef

Turkish Airlines har taget afsked med Temel Kotil, der har stået i spidsen for det ekspansive Star Alliance-selskab siden 2005. Afløseren hedder Bilal Eksi.

Turkish Airlines er i løbet af 2016 fløjet ind i kraftig turbulens. Det ellers succesrige og ekstremt ekspansive flyselskab er gået fra sorte til røde tal på bundlinjen. Det har tilsyneladende kostet koncernchef Temel Kotil sin stilling i det statsejede flyselskab. Fredag trådte han tilbage som koncernchef og har i stedet fået et tilbud om fremover at stå i spidsen for Turkish Aerospace Industries (TAI), skriver Air Transport World.

Som ny koncernchef har Turkish Airlines udnævnt Bilal Eksi. Det oplyste selskabet i fredags i en ultrakort meddelelse, hvor der noget bemærkelsesværdigt ikke blev takket for den indsats, som Temel Kotil har leveret på den øverste chefpost siden 2005.

Temel Kotil har dog selv valgt at fremhæve, hvad han har præsteret i spidsen for det tyrkiske flyselskab.

“Da jeg tiltrådte som koncernchef i 2005, havde Turkish Airlines 12 millioner passagerer og 73 fly. I dag er selskabet nået op på 61 millioner passagerer og har 299 fly. Istanbul er samtidig blevet et af de største lufthavnsknudepunkter i verden,” skriver Temel Kotil ifølge Air Transport World i et brev.

Som koncernchef formåede Temel Kotil i 2008 at få optaget Turkish Airlines i Star Alliance med stor hjælp fra Lufthansa. Ikke alt var dog lige godt under den tidligere koncernchefs ledelse. Kotil kom i kraftig modvind i foråret 2013, da det tyrkiske flyselskab pludselig forbød stewardesserne at bære rød læbestift. Beslutningen blev sidenhen omgjort, og koncernchefen blev sendt på en måneds ferie.

Underskud og stagnerende passagertal
Det seneste halvårsresultat for perioden fra 1. januar til 30. juni viser et underskud på 819 mio. dollars (5,6 mia. danske kroner) før skat mod et overskud på 572 mio. dollars (3,9 mia. danske kroner) i samme periode året før.

Det tyrkiske flyselskab har været kendt for tocifrede vækstrater, men i 2016 har selskabet mærket en faldende efterspørgsel. I de første ni måneder af 2016 er der en fremgang i passagertallet fra 46.458.429 til 48.267.616 passagerer. Det svarer til en vækst på 3,9 procent. I samme periode er den gennemsnitlige belægning faldet med 4,3 procentpoint fra 78,7 til 74,5 procent, da det har været vanskeligt at afsætte den planlagte vækst i kapaciteten.

Her er det værd at notere sig, at Turkish Airlines i juni og juli måned rent faktisk havde tilbagegang i passagertallet. I disse to måneder mistede selskabet flere end 300.000 passagerer i forhold til de samme to måneder året før. Det var hovedsageligt terrorangrebet i Istanbuls Atatürk-lufthavn den 28. juni i år samt det mislykkede kupforsøg den 15. juli, der kostede tilbagegangen.

Turkish Airlines er nu blevet sat på en omfattende hestekur. Selskabet har udsat leveringen af 39 nye fly, ligesom en række ruter fra Istanbul til Nordeuropa er blevet beskåret. Det danske marked har allerede mærket til nedskæringerne i selskabet. Ruten mellem Istanbul og Aalborg er blevet vinterlukket, mens Turkish Airlines har fjernet en tredjedel af flyvningerne fra Istanbul til København i vintermånederne.

 

Relaterede artikler:

Turkish Airlines udskyder levering af 39 nye fly

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Turkish Airlines vinterlukker rute til Aalborg

Turkish Airlines skærer hårdt i vinterprogrammet

Udrensning i Turkish Airlines efter mislykket kupforsøg