Kritik af Lufthansas agent-portal

Lufthansa har siden 1. september opkrævet et gebyr på 120 kroner for bookinger foretaget i GDS-systemerne. Alternativet er at benytte selskabets agentportal, der dog har fået kritik.

Hjemmesiden LHGroup-portal.com er blevet genstand for stor debat i den internationale rejsebranche. Det er denne såkaldte agentportal, at rejsebureauerne henvises til, hvis de vil undgå, at Lufthansa og de øvrige koncernselskaber opkræver et distributionstillæg på 16 euro, eller godt 120 kroner.

En rejsekonsulent har delt sine oplevelser omkring Lufthansa-portalen med det internationale rejsemedie Buying Business Travel.

En af de største ulemper i portalen, er den manglende mulighed for at holde en reservation, indtil kunderne bekræfter, at tilbuddet er accepteret. Det er således kun muligt at booke og betale for flysædet med det samme.

Herudover er der også manglende fleksibilitet, da det ikke er muligt selv at foretage ændringer af en reservation. Det er nødvendigt at kontakte et callcenter hos Lufthansa for at få ændret en reservation, og afhængig af den konkrete opgave, kan der være en del ventetid forbundet med det.

Lufthansa: Få brugere i Danmark
Men det er ikke alene den manglede fleksibilitet, som rejsebureauerne er utilfredse med. Det er ikke mulighed at få kredit på flybilletkøbene, hvilket betyder, at der skal benyttes et kreditkort fra rejsebureau eller slutkunden, hvilket koster et gebyr på cirka 45 kroner afhængig af korttype.

Kritikken går endvidere på manglende muligheder for at benytte billetsamarbejder (interlining, red.) med andre flyselskaber samt angiveligt også, at det ikke skulle være muligt at booke en serviceklasse på udrejsen og en anden serviceklasse på hjemrejsen.

I Danmark forventer Lufthansa ikke, at rejsebureauerne vil have den store interesse for at benyttet agent-portalen.

“Vores agent-portal er ikke konvertibel med front, -mid, eller -backoffice systemerne hos rejsebureauerne. Den vil nok ikke blive brugt meget hos de store rejsebureauer,“ sagde Lufthansas landechef Morten Balk for nylig til CHECK-IN.dk.