(Foto: Morten Lund Madsen)

LHR knokler for successtart i ny terminal

Det er kendt vidt og bredt, at opstarten af nye lufthavnsterminaler kan være en stor udfordring. Derfor har man i London Heathrow sat alle sejl til for at komme problemerne i forkøbet forud for åbningen af den nye Terminal 2.

(LONDON) Om 79 dage slår London Heathrow Airport dørene op til den nye Terminal 2, hvor United Airlines’ rute UA958 fra Chicago kl. 05:55 bliver første fly, der ankommer til terminalen. I løbet af sommeren og efteråret flytter i alt 26 flyselskaber ind i den nye Terminal, som forventes at skulle håndtere 16 mio. passagerer om året.

Den 4. juni bliver dagen, hvor alt skal klappe, og det bliver taget meget alvorligt i London Heathrow, hvor man af erfaring ved, at terminal-åbninger kan være meget komplicerede. Lufthavnen stødte selv ind i en lang række udfordringer, da den nye Terminal 5 blev åbnet i 2008, og derfor arbejdes der hårdt på en mere succesfuld åbning af Terminal 2.

”Vi har sat tid af til at kunne teste det færdige byggeri forud for åbningen, vi har studeret hver eneste terminal-åbning fra de seneste ti år inklusiv vores egen Terminal 5, og vi har taget ved lære af succeser og fejl,” fortæller driftsdirektør i Terminal 2, Brian Woodhead.

Enhver tænkelig hændelse i Terminal 2 prøves af og testes igen og igen, fastslår Brian Woodhead.

14.000 frivillige
Et af nøgleelementerne i forberedelserne af den nye Terminal 2 er de mange praktiske tests, som bliver gennemført i det sidste halve år forud for åbningen. Her bliver alt fra check-in til bagagehåndtering efterprøvet igen og igen.

For at kunne gennemføre testene bedst muligt har London Heathrow Airport engageret ikke færre end 14.000 frivillige, som i løbet af de seks måneder er med til at gennemføre 180 tests af lufthavnens mange faciliteter. De frivillige er efter hver test med til at give feedback, der bruges til at forbedre den næste test.

Forud for åbningen bliver der kørt fire storskala-tests med 3.000 frivillige i hver test, som rejser igennem lufthavnen fra indgang igennem sikkerhedskontrol og afgangshallen til gaten og tilbage igennem paskontrol, bagageudlevering og ankomsthallen igen. Testen involverer alle aspekter, som lufthavnen skal håndtere i den daglige drift.

Personalet skal føle sig hjemme
En stor del af forberedelserne foregår i samarbejde med de 26 flyselskaber, der skal bruge terminalen. Det er blandt andet deres personale sammen med mange andre, der skal arbejde i Terminal 2, og de bliver skolet grundigt forud for åbningen.

Terminal 2 bliver arbejdsplads for 24.000 ansatte fra 160 virksomheder. De mange ansatte bliver over 1.700 træningsrunder uddannet i brugen af den nye terminal og får tid til at føle sig hjemme, så de er klar til at tage imod passagererne og give dem en komfortabel oplevelse med den nye terminal.

Et vigtigt element i åbningen er også den løbende flytning af flyselskaber til terminalen, så man har tid til at få hvert enkelt selskab rigtigt på plads. Således vil United Airlines flytte ind allerede den 4. juni, imens SAS flytter ind den 10. september. Den 22. oktober skal alle være på plads i en forhåbentlig velfungerende Terminal 2.

Se billederne og læs mere om den nye Terminal 2 på vores Facebook-side.

Billede: De frivillige, der skal være med til at teste lufthavnen, bliver også udstyret med bagage, som ansatte her er i gang med at køre ind i terminalen. Foto: Morten Lund Madsen.