Luftfartsaftale: Bolden ligger hos russerne

Danmark, Sverige og Norge er gået sammen om at få lavet nye aftaler med Rusland, for at få mere rutetrafik mellem Europa og Rusland. Russerne har dog ikke rørt en finger siden februar.

Den russiske middelklasse får stadig flere penge mellem hænderne. Det betyder øgede muligheder for at rejse ud og se verden. Desuden skaber det grobund for at danske virksomheder kan øge deres handel med Rusland. Og derfor er muligheden for at kunne etablere nye flyruter mellem Rusland og Europa i høj kurs.

Gamle luftfartsaftaler fra 1950’erne dikterer dog den dag i dag, at eksempelvis flyruter fra Danmark til Rusland kun kan udgå fra Københavns Lufthavn. Og der er kraftige begrænsninger på omfanget af flyvningerne og destinationerne i Rusland.

I dag er der kun flyforbindelser fra København til Moskva og Sankt Petersborg. Herudoverhar aftalen også den begrænsning, athvert lande kun kan udpege én operatør på ruterne. SAS flyver således fra København til Moskva og Sankt Petersborg, mens russiske Aeroflot kun betjener ruten mellem København og Moskva.For begge selskabers vedkommende benyttesSheremetyevo International Airporti Moskva. Derimod kan der ikke flyvestil og fraDomodedovo International Airport, der er Moskvas største lufthavn.

Mere af nød end af lyst
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så havde Billund Lufthavn i maj måned besøg af to charterfly fra Rusland, der bragte omkring 300 russere til Jylland for at se blandt andet Legoland. Charterflyvningerne var sat op mere af nød end af lyst. Netop fordi det ikke er tilladt at drive rutetrafik mellem Billund og Rusland. Men efterspørgslen blandt russerne efter at komme i Legoland er der.

Danmark og Rusland har siden Ruslands selvstændighed i juni 1990 talt om at revidere trafikaftalerne. For to år siden var der da også forhandlinger i gang. De strandede igen.

Danmark står ikke alene med problemet. Derfor er Danmark, Sverige og Norge gået sammen om at forhandle med Rusland. Forhandlingerne ledes af svenskerne, der i januar i år bad Rusland komme tilbage i februar med et forslag til en tidsplan for forhandlingerne. Det er ikke sket endnu, oplyser den danske trafikstyrelse til CHECK-IN.dk.

Opfordring til regeringen
I Københavns Lufthavn appellerede man allerede sidste år til regeringen om at sætte turbo på arbejdet.

“Det er vigtigt, at regeringen engagerer sig i at forbedre tilgængeligheden til Danmark. Barrieren kan kun nedbrydes veden fælles indsats, og derfor er det vores klare opfordring til regeringen, at vi skal have hjælp til at få skrottet den ældgamle aftale, så danske virksomheder kan få lettere adgang til det vigtige russiske marked ogrussiske turister kan få bedre adgang til Danmark,“ sagde Thomas Woldbye, direktør i Københavns Lufthavne, på vegne af CPH Vækstkomité til CHECK-IN.dk i marts sidste år.