Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

Lufthansa har en option på køb af de resterende 55 procent af aktierne i SN Airholding, der ejer Brussels Airlines. Beslutningen er nu udskudt til udgangen af august.

Fremtiden for Brussels Airlines er stadig uvis. Selskabet ejes af SN Airholding, hvori Lufthansa har en aktiepost på 45 procent. I aftalen mellem parterne ligger en købsoption på det resterende 55 procent, som Lufthansa-gruppen kan udnytte fra september måned i år.

Det var hensigten, at Lufthansas bestyrelse på et møde i onsdags skulle have taget stilling til at udnytte optionen. Men nu er beslutningen foreløbigt blevet udskudt i tre måneder. I henhold til den oprindelige aftale mellem parterne skulle Lufthansa senest i begyndelsen af juni have givet endeligt tilsagn til at gøre brug af købsoptionen. Men bestyrelsen besluttede at udnytte en mulighed for at forlænge fristen til udgangen af august måned.

Årsagen til, at det har været muligt at forlænge fristen for tilsagn omkring køb af de resterende aktier i det belgiske flyselskab, ligger i det nylige terrorangreb i Bruxelles Lufthavn. Efter angrebet den 22. marts kunne Brussels Airlines ikke benytte Zaventem-lufthavnen i 10 dage, og selvom flyvningerne til alle destinationer er genoptaget, er det stadig med et reduceret trafikprogram.

“Vores kolleger hos Brussels Airlines ligger i øjeblikket alle deres kræfter i at genetablere pålidelige operationer for deres kunder på hjemmebasen som følge af disse frygtelige angreb. Det er en kolossal udfordring under de nuværende sikkerhedsforanstaltninger og bør have højeste prioritet. Og på den baggrund er vi blevet enige med Brussels Airlines om at give os selv yderligere tre måneder til at afslutte forhandlingerne om købsvilkårene samt fastlægge det nødvendige koncept for migrationen,” siger Lufthansa-koncernchef Carsten Spohr i en pressemeddelelse.

Skal integreres under Eurowings
Samtidig har Lufthansa også bekræftet, at det er hensigten, at Brussels Airlines skal integreres under Eurowings-konceptet, således at koncernens hub-flyselskaber stadig skal være Lufthansa, Austrian og SWISS.

Netop Eurowings-konceptet har Lufthansa brug for at få noget volumen i, så planerne om at vokse i lavprissegmentet kan blive mere flyvende, og Brussels Airlines kan dermed blive første flyselskab, der skal integreres. Der har for nylig gennem nyhedsbureauet Reuters verseret rygter om, at SAS også kan være på vej ind under Eurowings-paraplyen, enten som et helt eller delvist opkøb, eller også som en slags franchise-partner.

Brussels Airlines beskæftiger 46 fly, hvoraf 25 er i A320-serien, og ni er langdistancefly af typen A330. Disse fly passer perfekt ind i Eurowings-konceptet, der i dag har 86 fly og forventer at beskæftige i alt 98 ved udgangen af 2016.

Relaterede artikler:

Brussels Airlines kan blive en del af Eurowings

Lufthansa er atter klar til at købe op i Europa

Lufthansa vil købe og sælge

Brussels Airlines nu officielt i Star Alliance

x

Læs Også

Nyt Lufthansa-flydesign afsløret før tiden

Selvom Lufthansa først officielt vil præsentere det nye flydesign den 7. februar, så har selskabet allerede torsdag fremvist det på intranettet.

Mange bud på Lufthansas nye farver

I 2018 er det 100 år siden, at det oprindelige Lufthansa-logo blev taget i brug, og i den anledning vil Lufthansa den 7. februar præsentere en ny flybemaling.

Automatisk check-in hos Lufthansa

Lufthansa har indført automatisk check-in, så flyselskabets passagerer fremover modtager boardingkortet direkte på deres smartphone og dermed sparer tid i lufthavnen.

Lauda overtager NIKI for næsen af IAG

Niki Lauda vinder anden budrunde og aftager dermed flyselskabet NIKI, som han har grundlagt, selv om luftfartskoncernen IAG ellers i første omgang havde sikret sig det østrigske selskab.

Hurtig adgang til indenrigsfly i München

Lufthansa har introduceret ’SmartDepart’ i Münchens lufthavn for at undgå lange ventetider for indenrigspassagerer i security og frem til gates.

Sparekrav til Alitalia før Lufthansa vil købe

En gennemgribende omstrukturering er en nødvendighed for Alitalia, før Lufthansa Group vil være klar til en overtagelse.