Lufthavnschef i Esbjerg er fortid

Efter fire år som chef for Esbjerg Lufthavn stopper Anette Bendixen nu på grund af samarbejdsvanskeligheder.

Anette Bendixen er ikke længere chef for Esbjerg Lufthavn, sådan som hun ellers har været det de seneste fire år. Fratrædelsen kommer angiveligt efter en periode med samarbejdsvanskeligheder mellem lufthavnens omkring 65 medarbejdere på den ene side og Anette Bendixen på den anden side.

Esbjerg Lufthavn er ejet af Esbjerg Kommune og her oplyser direktør for Teknik og Miljø, Hans Kjær, til JydskeVestkysten, at der har ”været hændelser, der medfører, at parterne er enige om, at der er behov for en ny ledelsesprofil i Lufthavnen”.

Behov for ny profil
I en kortfattet meddelelse til medarbejderne, som JydskeVestkysten er kommet i besiddelse af, skriver Hans Kjær:

“Lufthavnen har de seneste år været igennem en god udvikling, hvor der bortset fra det seneste år er skabt overskud, hvilket ellers ikke har været tilfældet tidligere. En udvikling, der skyldes dygtige medarbejdere, herunder ikke mindst dygtig ledelse fra Anette Bendixen. Imidlertid har der den seneste tid været hændelser, der medfører, at parterne er enige om, at der er behov for en ny ledelsesprofil i Lufthavnen,” skriver Hans Kjær og fortsætter:

”Anette Bendixen fratræder derfor sin stilling efter gensidig aftale. Der vil snarest blive igangsat en ansættelsesproces for at finde en ny lufthavnschef. Indtil da vil ledelsen i lufthavnen varetages af undertegnede sammen med de 3 sektionschefer”

Lufthavnschefens fratræden kommer kun godt halvanden måneder efter at et normalt medarbejdermøde blandt de såkaldte portører i Esbjerg Lufthavn sidste i oktober udviklede sig til en flere timer lang arbejdsnedlæggelse. Portørerne står for blandt andet handling af flyenes bagage samt opretholdelsen af brandberedskabet i lufthavnen.

Lukkede efter 25 dage
Anette Bendixen blev i 2009 vicelufthavnschef i Esbjerg og blev fungerende lufthavnschef da Peter Bay i 2013 forlod lufthavnen. I november samme år blev ”fungerende” fjernet fra visitkortet efter en rekrutteringsproces, hvor hele 27 personer havde søgt jobbet som lufthavnschef.

I dansk indenrigsflyvnings guldalder, før Storebæltsforbindelsen, var Esbjerg en af Maersk Airs vigtigste ruter. Men sammen med Skrydstrup / Vojens og Odense måtte Esbjerg-ruten lade livet, da betalingsanlæggene i Halsskov slog bommene op i 1998. Cimber Air forsøgte sig dog kortvarigt i 1999 at give ruten kunstigt åndedræt. Men det blev opgivet igen trods 60.000 passagerer årligt.

I marts 2015 havde Esbjerg Lufthavn igen en indenrigsrute til Københavns Lufthavn. Det lokale erhvervsliv leverede dog ikke den opbakning til ruten, som de havde lovet. Derfor lukkede ruten igen efter kun 25 dage.

Uden en indenrigsrute til København lever Esbjerg Lufthavn til tider en stille tilværelse, men havde i 2016 faktisk mere end 100.000 passagerer, hvilket gjorde den til Danmarks syvendestørste lufthavn, næsten dobbelt så stor som Sønderborg Lufthavn. Den vestjyske lufthavn har nemlig hyppig helikoptertrafik til olieplatformene i Nordsøen og to udenrigsruter til Aberdeen og Stavanger opereret af henholdsvis bmi regional og Danish Air Transport.

 

Relaterede artikler:

Kvinderne indtager chefposterne i lufthavnene

Faglig uro i Esbjerg Lufthavn

Massiv tilbagegang i Esbjerg Lufthavn

Esbjerg: Ingen drømme om Ryanair eller charter

Esbjerg: Store forventninger til indenrigsrute