Frankfurt Lufthavn er en af de lufthavne i Europa, som har fået lov til at anlægge en ny landingsbane, sådan som ACI opfordrer politikerne til at give lov til.

Mangel på kapacitet giver højere priser

Overfyldte lufthavne betyder, at de europæiske forbrugere betaler 15 mia. kroner for meget for flybilletter.

Europæiske flyrejsende betaler hvert år omkring 15 mia. kroner for meget for deres flybilletter på grund af mangel på kapacitet i de største europæiske. Og om knap 20 år vil det være vokset til omkring 47 mia. kroner – hvis ikke der gøres noget. Det er konklusionen fra det hollandske analyseinstitut SEO Amsterdam Economics.

Instituttet har for lufthavnssammenslutningen ACI undersøgt sammenhængen mellem kapacitetsproblemer i lufthavnene og priserne på flybilletter. Og konklusionen er klokkeklar.

Mangel på kapacitet begrænser antallet af operationer i lufthavnene. Det er særligt et problem i peak-perioderne, hvor efterspørgslen fra passagererne til at rejse er højest. Kombinationen af en konstant kapacitet i peak-perioderne samt passagerernes efterspørgsel på at rejse netop i disse perioder, driver priserne på flybilletterne op.

For når stadig flere passagerer vil have fat i de flybilletter, som der ikke bliver tilsvarende flere af, så går prisen op. Og den merpris beløber sig ifølge Seo Amsterdam Economics til omkring 15 mia. kroner om året. I 2035 forventer Seo, at de flyrejsende betaler mere end tre gange så meget ”for meget”.

Instituttet forventer at den gennemsnitlige pris for en returbillet fra og til Europas mest overfyldte lufthavne vil næsten fordobles frem mod 2035 fra i gennemsnit 5,65 euro i 2015 til 10,42 euro i 2035.

Grønt lys til flere udvidelser
ACI’s bagvedliggende dagsorden er med undersøgelsen at gøre politikere i EU og i de enkelte europæiske lande opmærksomme på hvad det koster forbrugerne, at der ikke er tilstrækkelig lufthavnskapacitet til at imødekomme efterspørgslen.

Lufthavnsorganisationen, som blandt andre Københavns Lufthavn er medlem af, ser nemlig gerne, at politikerne giver grønt lys til flere lufthavnsudvidelser, etablering af flere landingsbaner og i særlige tilfælde også etablering af helt nye lufthavne.

I stedet for at etablere ekstra kapacitet, så bruger politikerne ofte ”afgiftsskruen” til at regulere flyselskabernes efterspørgsel efter øget kapacitet. For eksempel ved at tilbyde lavere afgifter i ”off-peak”-perioder.

Men ifølge Seo Amsterdam Economics, så resulterer lavere lufthavnsafgifter ikke nødvendigvis i lavere billetpriser for forbrugerne. For ifølge analyseinstituttet, så vil flyselskaberne ofte først absorbere de lavere lufthavnsafgifter og bruge dem til at øge deres rentabilitet. I sådanne situationer vil passagererne ikke kunne drage fordel af at politikerne sænker afgifterne.

Regulær kapacitetsudvidelse vil til gengæld kunne skabe plads til flere flyselskaber og et større udbud af billetter. Og det vil så få billetpriserne til at falde.

2,5 mia. kroner for meget
Konklusionen fra det hollandske analyseinstitut rammer lige ned i den debat om afgifterne i Københavns Lufthavn, som blussede op igen mandag, da SAS og 20 andre IATA-selskaber indgav en klage til Trafikstyrelsen over takstniveauet i Københavns Lufthavn. Flyselskaberne forlanger at få 2,5 mia. kroner tilbage, som de mener de har og kommer til at betale for meget i afgifter til CPH i perioden fra 2015 til 2019.

Afgifterne er fastsat i en såkaldt takstaftale, som blev indgået i august 2014 og løber fra april 2015 til marts 2019. Dengang blev afgifterne fastsat ud fra en forventet vækst i Københavns Lufthavn, som har vist sig at blive langt højere. Ikke mindst takket være Ryanairs entré i lufthavnen i marts 2015.

Nu vil SAS og de øvrige flyselskaber have Trafikstyrelsen til at sætte afgifterne ned. Men hvis man skal tro Seo Amsterdam Economics, så vil det ikke nødvendigvis komme forbrugerne til gode.

Flere gates at parkere ved
Konklusionen er derfor lige vand på Københavns Lufthavns mølle. Det samme gælder for konklusionen om i stedet at tillade kapacitetsudvidelser. For selvom Københavns Lufthavn gerne vil lukke sin såkaldte tværbane, så vil det ikke gå udover det antal fly lufthavnen kan tage i mod i myldretiden – bortset fra når det blæser meget kraftigt fra en bestemt retning. Til gengæld vil banelukningen give plads til at udbygge lufthavnens terminalkapacitet gevaldigt og give plads til 55.000 flere starter og landinger – simpelthen fordi der bliver flere gates at parkere fly ved.

Københavns Lufthavn vil gerne bruge den nordvestlige del af tværbanen til at forlænge Finger B og etablere en satellitterminal. To projekter, der, sammen med en række andre projekter, skal skabe plads til at lufthavnen kan gå fra de nuværende 29 mio. passagerer i 2016 til 40 mio. passagerer om få år.

 

 

Relaterede artikler:

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

“Flyrejsende bliver uretfærdigt behandlet af CPH”

CPH investerer mindre end europæisk konkurrent

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

Frankfurt Airport øger kapaciteten med 50 %