Airbus A320-200 fra Fly NIKI (Foto: airberlin group)

Margrethe Vestager kan blokere Lufthansa-planer

Lufthansas planer om at overtage airberlins østrigske datterselskab, NIKI, kan blive spoleret af den danske EU-konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

I første omgang stod det klart, at efter airberlins konkurs ville det tyske flyselskabs datterselskab NIKI overgå til Lufthansa-gruppen. Men nu er det slet ikke sikkert, at det sker.

Europa-Kommissionen overvejer nemlig at blokere for Lufthansa-koncernens overtagelse af NIKI, lyder det ifølge Air Transport World fra kilder i luftfartsbranchen. Der skal angiveligt være tale om en situation, hvor Lufthansa med en overtagelse af NIKI ifølge EU-Kommissionen vil skabe et konkurrenceforvridende marked og have alvorlig indvirkning på forbrugernes interesser.

Lufthansa havde deadline i går på indsendelse af argumenter, der kan modbevise Kommissionens bekymringer. Den tyske luftfartskoncern er angiveligt villig til at frasige sig slottider i lufthavne i eksempelvis Wien, Zürich, Düsseldorf og Berlin for at få overtagelsen gennemført.

Lufthansa-møde med dansker
Carsten Spohr, der er koncernchef i Lufthansa, fløj i onsdags til Bruxelles for at mødes med den danske EU-konkurrencekommissær, Margrethe Vestager. Det er uvist, hvor dette møde bringer sagen hen, men Europa-Kommissionen vil den 7. december offentliggøre en foreløbig beslutning.

Hvis Lufthansa-gruppen kan få overbevist Europa-Kommissionen om, at den skal overtage NIKI, vil den endelige godkendelse ske senest den 21. december. Hvis ikke det sker, vil en ny fase begynde med en grundigere undersøgelse, der vil vare op til 90 arbejdsdage.

Airberlins administratorer krævede, at Lufthansa i den foreløbige overtagelsesaftale ville finansiere NIKI’s drift indtil endelig godkendelse fra EU. En aftale, der skal kræve flere millioner euro om ugen. Kilder tæt på Lufthansa skal ifølge Air Transport World have sagt, at Lufthansa ikke vil holde NIKI flyvende op mod de 90 dage i en eventuel anden fase.

Formel 1-mester kan redde NIKI
Hvis Lufthansa får nej til en overtagelse af NIKI, vil det østrigske flyselskab risikere en konkurs. En redning kan imidlertid komme fra NIKI’s grundlægger, den tidligere østrigske Formel 1-verdensmester Niki Lauda, eller Thomas Cooks charterflyselskab Condor. Både Lauda og Confor skal have fået fornyet interesse i NIKI, selv om de tidligere er blevet afvist af NIKI’s administrator.

Condor vil ved en eventuel overtagelse bruge NIKI som endnu en platform til charterflyvninger og ville tænkes at skulle konkurrere med Lufthansa-gruppens Eurowings, der oplever fin vækst.

Lufthansa planlægger også at overtage det Dortmund-baserede datterselskab til airberlin, Luftverkehrsgesellschaft Walter (LGW). Samlet set – hvis NIKI-handelen bliver godkendt – er der kalkuleret med, at Lufthansa overtager 71 fly, 3.000 ansatte og samlet bruger et beløb på 1,5 milliarder euro – svarende til 11,2 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overtager 81 fly og 3.000 airberlin-ansatte

NIKI skal flyve for Finnair

Niki Lauda tilbage i luftfarten

Niki Lauda i bestyrelsen for Air Berlin

Airberlins sidste udkald

x

Læs Også

Airberlins sidste udkald

Fredag den 27. oktober 2017 blev der taget en vemodig afsked med airberlin, der i mere end 38 år har fløjet millioner af passagerer til og fra Tegel-lufthavnen i Berlin.

Lufthavnstakster fordoblet over 10 år

Mens flyselskaberne har fået reduceret andelen af indtægter fra den samlede billetpris, så er afgifterne til lufthavnene blevet fordoblet, påpeger IATA.

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Fra den 15. januar vil Lufthansa-datterselskabet Eurowings flyve fra Berlin og Düsseldorf til København på de ruter, som airberlin må opgive.

Nordiske konkurrenter glæder sig over airberlin-exit

Airberlins exit fra det transatlantiske marked kaster ekstra passagerer af sig og skaber nye muligheder for både SAS og Icelandair.

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.