Medie: Pilot var låst ude af cockpittet før styrtet

En fransk efterforsker har fortalt The New York Times, at den ene af ulykkesflyets to piloter var låst ude, før Germanwings-flyet fløj ind i en bjergside nordøst for Nice.

Mystikken om Germanwings flight 9525 begynder nu at brede sig. Det sker på baggrund af, at en fransk efterforsker overfor The New York Times har afsløret detaljer fra optagelserne i cockpittet genskabt fra den sorte boks (Cockpit Voice Recorder, red.), der blev fundet i beskadiget stand på dagen for nedstyrtningen.

Samtalen mellem de to piloter beskrives som afslappet under den første del af flyvningen. Herefter indikerer optagelserne, at en af piloterne forlader sin plads og forlader cockpittet uden at kunne komme ind igen.

“Piloten udenfor banker forsigtigt på døren, og der er ingen svar. Så begynder han at banke hårdere på døren, men får stadig ingen svar,“ siger den franske efterforsker til The New York Times.

Han forklarer, at man kan høre på optagelserne, at piloten, der er låst ude forsøger at banke døren ind.

Den franske efterforsker, der ønsker at være anonym så længe undersøgelserne pågår, undrer sig også over, hvorfor den ene pilot pludselig forlod cockpittet.

“Vi kender endnu ikke grunden til, hvorfor den ene pilot gik ud. Men det er sikkert, at ved flyvningens afslutning var den anden pilot alene i cockpittet, og han åbnede ikke døren,“ siger efterforskeren.

Ingen bevis for tekniske årsager
Disse oplysninger skaber et øget pres på Germanwings og den franske havarikommission i forhold til at offentliggøre nogle flere informationer, der kan verificere disse anonyme påstande.

Martine del Bono, der er talskvinde for den franske havarikommission BEA, afviser at kommentere rygterne.

“Vores team fortsætter med at analysere den sorte boks (Cockpit Voice Recorder, red.). Så snart vi har mere præcis information, vil vi afholde en pressekonference.“

Imens bliver efterforskerne ved med at undre sig over, at der ingen kommunikation var fra cockpittet, efter at flyet begyndte den bratte nedstigning.

“Indtil videre har vi ikke noget bevis, der kan pege på en teknisk forklaring. Så vi bliver nødt til at overveje muligheden for en bevidst menneskelig handling,“ lyder det fra en af de anonyme efterforskere.

Foto: Cockpit Voice Record fra Geramwings flight 9525

x

Læs Også

Store Dreamliner-fly på Europa-rute

Norwegian vil i sommeren 2017 flyve med 344 sæders Dreamliner-fly mellem Oslo og Nice. Premium-sæderne er forbeholdt en særlige gruppe passagerer.

Sun-Air overtager Ryanair-hangar

Danske Sun-Air overtager den hangar, der blev ledig i Billund Lufthavn efter Ryanairs exit i sommer.

Stor vækst efter Ryanair-entré

Passagertallet er i september steget med 28 og 14 procent til to af de destinationer fra CPH, som Ryanair begyndte at flyve til i starten af måneden.

Norwegian-vækst under fjerne himmelstrøg

Norwegian henter især februar måneds passagervækst i Spanien og Caribien samt på langruterne.

Udsigt til mindre Ryanair-nedgang end frygtet

Ryanair forventer at flyve 540.000 passagerer til og fra Billund Lufthavn næste år. Dermed bliver passagernedgangen som følge af sommerens baselukning ikke så stor, som selskabet selv spåede.

Norwegian vil hyre piloter i Mellemøsten

Norwegian forventer i løbet af 2016 at ansætte 100 nye piloter til selskabets Boeing 787 Dreamliner-fly. Piloterne vil man rekruttere fra konkurrenterne i Mellemøsten.