Så sikkert er det at flyve

Det har aldrig været sikrere at flyve. På trods heraf kan de senere års dramatiske flystyrt og hændelser give det modsatte indtryk. Men statistikkerne lyver ikke.

I en moderne medieverden er vi alle sammen meget tæt på, når der sker uforudsigelige ting indenfor luftfart. Når passagerfly kører af banen, foretager sikkerhedslandinger, flyver ind i turbulens og i det hele taget gebærder sig anderledes, end hvad der forventes, er alle klar med mobiltelefoner og kameraer til at forevige situationen.

Inden man får set sig om, er de sociale medier oversvømmet med fotos, videoklip og beretninger om hændelserne beskrevet af dem, der har oplevet det hele på førstehånd.

Det kan give et indtryk af, at der sker rigtig meget i luftfarten, som potentielt kan være farligt. Hovedparten er hændelser, som er en del af rammevilkårene for at drive luftfart, men for den passager, der måtte opleve det, kan det virke skræmmende, omend det sjældent er farligt eller direkte livstruende.

Det er nemlig ikke farligt at flyve, hvis man kaster et nærmere blik på de officielle statistikker. International Air Transport Association (IATA), der repræsenterer 250 flyselskaber og omkring 84 procent af den samlede passagertrafik i hele verden, har for nylig offentliggjort, at der i 2014 i gennemsnit indtraf en flyulykke med tab af menneskeliv for hver 4,4 mio. flyvninger. Det er den laveste ulykkesrate nogensinde.

Sidste år var der 3,3 mia. passagerer på samlet 38 mio. flyvninger over hele verden. Der blev rapporteret om 73 ulykker og samlet var der 641 mennesker, der omkom som følge af ulykkerne.

I disse tal indgår ikke det malaysiske passagerfly MH017, der i juli måned sidste år blev skudt ned over Ukraine undervejs fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Hændelsen, hvor 298 mennesker mistede livet, er ifølge IATA ikke karakteriseret som en ulykke.

Uforklarlige hændelser
Statistikkerne i IATA´s årsrapport fra 2014 viser også, at det er sikrest at flyve i Europa og i Nordamerika. Netop derfor er mange stærkt chokerede over, at A320-flyet fra Germanwings på indtil videre uforklarlig vis kunne styrte ned i de franske alper.

Afrika er det mindst sikre område i verden at flyve i, efterfulgt af Rusland, Mellemøsten og Nordafrika samt Latinamerika og til sidst Asien og Stillehavsområdet.

At mange alligevel bliver ængstelige og urolige ved udsigten til at flyve er det forhold, at flere af de seneste års styrt har været uforklarlige. Hændelser, hvor der ikke har været tilstrækkelig – om nogen i det hele taget – kommunikation mellem cockpit og flyveledelse.

Det var tilfældet, da MH370 sidste år forsvandt sporløst på en flyvning mellem Kualu Lumpur og Beijing, og det var så vidt også tilfældet, da Indonesia AirAsia 8501 styrtede i havet under en flyvning fra Surabaya til Singapore kort før årsskiftet.

Og hvem husker ikke AF447, der i 2009 styrtede i Atlanterhavet undervejs på en flyvning fra Rio de Janeiro til Paris. I to år måtte offentligheden gå i uvidenhed om, hvad sker skete i de sidste minutter i cockpittet, idet de sorte bokse først blev lokaliseret og bjærget af et undervandsfartøj i 2011.

Ved den seneste ulykke med Germanwings 9525 var der heller ingen meldinger fra cockpittet, der kunne indikere, hvad der var årsagen til, at flyet pludseligt foretog en brat nedstigning uden af ændre kurs, hvilket medførte en direkte kollision med et bjergmassiv i det sydlige Frankrig.