Dette Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts 2014.

MH370: Intens jagt efter lydsignaler

Opsnapningen af to lydsignaler på den frekvens, som sorte bokse bruger, har startet en intens jagt efter det, der muligvis kan være de første konkrete spor efter MH370.

Mandag aften er det præcis en måned siden, at et Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines med rutenummer MH370 forsvandt fra de malaysiske flyvelederes radar, da flyet med 239 personer ombord var på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Kinas hovedstad Beijing.

Det er endnu ikke lykkedes at finde det mindste spor af flyet. Ingen vragdele, lig eller lignende er dukket op noget som helst sted i verden. Men lørdag skete der noget, der gav fornyet håb og som medførte en intensivering af eftersøgningsindsatsen.

Spinkelt håb
Et kinesisk patruljefartøj opfangede nemlig to gange et ”ping-signal” på lige netop den frekvens, som sendere monteret til flys ”sorte bokse” anvender. Signalerne var ganske kortvarige, men nyheden gik alligevel kloden rundt og gav et lille spinkelt håb om, at man måske snart finder et spor, der kan lede til en opklaring af flyets mystiske forsvinden.

Senderne på flys sorte bokse er normalt kun udstyret med batterier, der gør dem i stand til at udsende ping-signaler i 30 dage. Så det var i 11. time, at det kinesiske patruljefartøj opfangede lydsignalerne. Om de kommer fra MH370’s sorte bokse vides endnu ikke. Men et australsk og et britisk fartøj samt fly fra flere lande er valfartet til det område, hvor kineserne hørte lydene. For hvis det er en sender koblet til MH370’s sorte boks, der udsender signalerne, så er det sandsynligvis en kamp mod tiden inden senderne bliver tavse.

Ind i indonesisk luftrum
Netop som man ikke troede at det malaysiske flys forsvinden kunne blive mere mystisk, så kom der i løbet af weekenden også nye oplysninger frem om flyets rute, efter at det forsvandt fra radarerne over Malaysia med kurs nordpå. Således oplyste en malaysiske regeringskilde til CNN, at flyet muligvis var fløjet syd på på den østlige side af Malaysia og ind i indonesisk luftrum.

Tidligere har malaysiske myndigheder fortalt, hvordan flyet sandsynligvis er drejet mod sydvest i retning af det enorme område ud for Australiens vestkyst, hvor skibe og fly fra adskillige lande den seneste uge har ledt efter flyet. Det er i dette område, at det kinesiske skib to gange har hørt ping-signaler.