Boeing 737 MAX 7 (Foto: Boeing)

MiniMAX´en kom på vingerne

Den mindste af de fire varianter i Boeing 737 MAX-serien har et syvtal efter sig. Fredag gik flyet på vingerne for første gang.

Boeing 737 MAX 7 er miniput-udgaven i serien af nye MAX-fly fra Boeing, og nu har flyet får sin officielle luftdåb.

Det skete fredag nær Seattle på en solbeskinnet forårsdag, hvor testflyet gik på vingerne fra Renton Municipal Airport, der ligger på samme område, hvor produktionshallerne til Boeings 737-serie er lokaliseret.

Testflyvningen varede omkring tre timer, før flyet foretog en perfekt landing i King County International Airport/Boeing Field blot 15 kilometer fra afgangslufthavnen.

Det kommende MAX 7-fly, der kommer i kommerciel drift i 2019, bliver en direkte afløser til Boeing 737-700, der er et mellemdistancefly med plads til op til 150 passagerer. MAX 7 får plads til mellem 138 og 153 passagerer i en toklasses-konfiguration og kan indrettes med plads til maksimalt 172 passagerer. Rækkevidden er på hele 7.130 kilometer.

Forbedringerne i forhold til forgængeren er de brændstofeffektive LEAP-1B-motorer fra CFM International, nye og forbedrede vinger med større løfteevne samt en 18 procent reduktion i brændstofomkostningerne per sæde.

Få ordrer
Indtil videre har Boeing modtaget ordrer på flere end 4.300 fly i MAX-serien, men interessen for 737 MAX 7 har indtil videre været stærkt begrænset. Således er der færre end 100 fly af denne variant i ordrebogen, da tendensen går i retning af flere passagerer i større fly.

Det er den amerikanske flyproducent dog ikke helt enig i. Marketingdirektøren Jeff Haber vurderer ifølge Reuters, at der på verdensplan er omkring 2.000 ældre fly af denne størrelse, som skal udskiftes i de kommende år. Den direkte konkurrent er Airbus A319, og Boeing benytter da også lejligheden til at fremhæve, at MAX 7 kan transportere 12 passagerer 750 kilometer længere til syv procent lavere brændstofomkostninger end flyet fra den europæiske konkurrent.

Boeing 737 MAX 8 har snart været i markedet i et år, og denne variant har plads til mellem 162 og 178 passagerer i en toklasses konfiguration samt 210 passagerer i en high-density udgave. Rækkevidden er på 6.570 kilometer, hvilket er det samme for MAX 9, der får plads til mellem 178 og 193 passagerer med to klasser, mens der kan være 220 passagerer i en enkeltklasseversion.

Det største fly i MAX-serien er 10´eren, der kan indrettes op til 230 passagerer i én kabine, mens toklasses-versionen får plads til mellem 188 og 205 sæder. Dette fly vil dog kun få en rækkevidde på 6.110 kilometer.

Lanceringskunden på Boeing 737 MAX 7 bliver det canadiske lavprisflyselskab West Jet, mens Southwest Airlines og Canada Jetlines også har bestilt fly af denne variant.

 

Relaterede artikler:

Boeing starter tests af B737 MAX 7

Lie-flat sæder på Boeing 737 MAX 8

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum