Finansminister Kristian Jensen. Foto: Ulrik Jantzen.

Minister fanget i strid mellem CPH og SAS

Med Statens medejerskab af både Københavns Lufthavn og SAS er finansminister Kristian Jensen fanget i en strid, hvor den ene gør livet surt for den anden.

Hvad stiller man op, når man som ejer af to selskaber kan konstatere, at det ene selskab er med til at gøre livet svært for det andet selskab?

Det dilemma står finansminister Kristian Jensen (V) i netop nu. Den danske stat ejer nemlig 39 procent af Københavns Lufthavne A/S og 14 procent af SAS. Dansk luftfarts to største aktører, som gennem mange år har haft et hund-kat forhold. Det blev i denne uge endnu dårligere, da SAS og 20 andre flyselskaber klagede til Trafikstyrelsen over afgifterne i Københavns Lufthavn.

SAS og co. mener CPH skummer fløden, mens de må vende hver en krone. Københavns Lufthavnes høje afgifter er med til at gøre livet endnu mere hårdt for SAS end det er i forvejen.

Stærkt SAS vigtigt for Danmark
I starten af februar meddelte SAS, at selskabet i løbet af 2017 vil etablere et irsk datterselskab, flytte fly til Irland og åbne baser i Storbritannien og Spanien med lokalt ansat personale. Et kontroversielt træk, som SAS føler sig tvunget til at tage for fortsat at kunne være konkurrencedygtige.

I den forbindelse forsvarede Kristian Jensen SAS’ handlemåde med et argument om at et stærkt SAS er vigtigt for Danmark.

“Det er vigtigt for Danmark, at SAS er et stærkt selskab, der kan blive ved med at fragte en masse mennesker til Københavns Lufthavn. Det giver ikke bare en masse indtægter til selve lufthavnen, men SAS er også med til at stadfæste København som et knudepunkt for lufttrafik i Nordeuropa, sagde finansministeren til DR Nyheder.

Intet at skulle have sagt
Finansministeren må dog samtidig konstatere, at et andet selskab, som den danske stat er medejer af, ikke ligefrem er med til at gøre SAS stærkere. Problemet for Kristian Jensen er dog, at Den Danske Stat er sat uden for indflydelse i Københavns Lufthavn. Driften er reguleret af Trafikstyrelsen, men som medejer har staten intet at skulle have sagt. For den australske kapitalfond Marquarie og en canadisk pensionskasse sidder sammen på aktiemajoriteten og dikterer hvad der skal ske.

Finansministeriets kommunikationsafdeling oplyser da også til CHECK-IN.dk, at finansministeren ikke ønsker at kommentere på forholdet mellem Københavns Lufthavn og SAS, og det faktum, at det ene selskabs ageren ikke just er med til at gøre det andet selskab stærkere. Noget som ministeren ellers finder er vigtigt for hele Danmark.

Produceres billigere
Afgiftsniveauet er langt højere i Københavns Lufthavn end i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda, der er SAS’ to andre skandinaviske knudepunktslufthavne. Så hvis SAS skal styrke sig yderligere, så ville det være oplagt at flytte produktion fra Københavns Lufthavn til Stockholm Arlanda eller Oslo Gardermoen. Simpelthen fordi der her kan produceres billigere.

Københavns geografiske placering vil til en hver tid gøre lufthavnen på Amager til det mest oplagte omdrejningspunkt for SAS-trafikken mellem Skandinavien og Europa. Men SAS har de senere år i stigende grad lavet ”hub by-passing” og åbnet ruter direkte fra Norge og Sverige til destinationer i Syd- og Centraleuropa. Desuden blev Arlanda valgt som udgangspunkt for SAS’ to nye langruter til Los Angeles og Hong Kong. I CPH måtte man nøjes med en mindre rute til Boston og med at dele en Miami-rute med Oslo Gardermoen.

Tidligere var Københavns Lufthavn SAS’ langdistanceknudepunkt nummer ét. De to andre lufthavne havde kun langruter til destinationer, som i forvejen blev betjent fra CPH. Sådan er det ikke længere.

 

 

Relaterede artikler:

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

“Flyrejsende bliver uretfærdigt behandlet af CPH”

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

SAS vil etablere bemandingsselskab

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH