KLM-fly i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Foto: Sascha Porsche / Wikimedia Commons.

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam kom ud af 2017 med en passagervækst på hele 7,7 procent, hvormed positionen som tredjestørste lufthavn i Europa fastholdes.

Det har været et travlt år i Amsterdam Schiphol-lufthavnen i 2017. Lufthavnen har mere eller mindre nået sit kapacitetsmaksimum, da samlet 68,4 millioner passagerer rejste gennem terminalerne. Det svarer til en imponerende vækst på 7,7 procent i forhold til året før.

Flere måneder i 2017 var trafikken i Schiphol større end i Paris Charles de Gaulle, der er Europas næststørste lufthavn, men det lykkedes alligevel ikke Schiphol at overhale den franske konkurrent.

Blev taget på sengen
Den markante vækst i 2017 kom noget bag på den hollandske storlufthavn. Selvom man tidligt i foråret havde etableret en midlertidig afgangshal, var passagertilstrømningen større end forventet.

“Den store vækst var årsag til et betydeligt pres, som toppede lige op til den store ferieperiode i begyndelsen af maj. Selvom vi lige havde åbnet vores midlertidige afgangshal, blev vi overraskede over de store mængder af passagerer. Der var lange køer, overfyldte bagagebånd og tætpakkede terminaler. I disse tre dage i slutningen af april, gjorde vi os på ingen måde fortjent til topkarakter,” siger koncernchef Jos Nijhuis fra Royal Schiphol Group.

Men der er lys forude, for lufthavnen har i løbet af 2018 gjort en stor indsats for at reducere køerne og skabe bedre forhold for passagererne. I april næste år vil Lelystad Airport blive åbnet, og den vil kunne aflaste Schiphol ved at tage hovedparten af lavpris- og chartertrafikken. Herudover vil en ny finger være klar til ibrugtagning i Schiphol i slutningen af 2019, mens en helt ny terminal vil stå klar i 2023 til at tage imod de mange passagerer.

Flest destinationer
Schiphol-lufthavnen er i dag hovedbase for KLM, og samlet tilbyder lufthavnen ruter til 326 destinationer. Det er dobbelt så mange som de 165 destinationer, der i dag er tilgængelige fra Københavns Lufthavn og stadig en del flere end i London-Heathrow, der kan tilbyde i underkanten af 200 destinationer. Også i forhold til lufthavnene i Frankfurt og Paris Charles de Gaulle har den hollandske storlufthavn et forspring. Den tyske og franske konkurrent tilbyder nemlig blot hver omkring 300 destinationer på rutekortet.

I 2017 kom der blandt andet nye ruter fra Schiphol til Bangalore, Dallas, Maurititus og San Jose.

 

Relaterede artikler:

Schiphol større end Paris-Charles de Gaulle

KLM og Schiphol i åben krig

Passagerkaos i Amsterdam-Schiphol

Ny afgangshal taget i brug i Schiphol

Schiphol ind på en tredjeplads