KLM-fly i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Foto: Sascha Porsche / Wikimedia Commons.

Schiphol ind på en tredjeplads

Amsterdam-Schiphol lufthavnen avancerede i 2016 til positionen som Europas tredjestørste lufthavn ved at overhale konkurrenten i Frankfurt.

Der er stor forskel på væksttempoet i de større europæiske lufthavne. Det viser trafiktallene for 2016, hvor Amsterdam-Schiphol lufthavnen stormede frem med en vækst på 9,1 procent, således at passagertallet nåede op på 63,6 millioner.

Dermed har den hollandske storlufthavn overhalet Frankfurt Lufthavn, der i 2016 havde 60,8 mio. passagerer gennem terminalerne, hvilket svarer til en tilbagegang på  0,4 procent. Her skal det dog nævnes, at lufthavnen har været ramt af de mange pilotstrejker hos Lufthansa.

Med tilbagegangen i Frankfurt og den markante vækst i Amsterdam skifter de to lufthavne plads i det europæiske hierarki. Schiphol avancerer til en tredjeplads på den europæiske top10 over største lufthavne målt på antallet af passagerer. Forrest er stadig London-Heathrow efterfulgt af Paris-Charles de Gaulle. Men den franske hovedstadslufthavn kan godt begynde at kigge sig over skuldrene, for Schiphol har store muligheder for at overhale indenom i 2017, hvis væksten fortsætter. Paris-CDG nåede i 2016 op på 65,9 mio. passagerer og en vækst på beskedne 0,3 procent.

“Det har været et begivenhedsrigt, intensivt og turbulent år,” siger Jos Nijhuis, der er koncernchef for Royal Schiphol Group, der ejer den hollandske storlufthavn.

“Vi blev overraskede over den store vækst i antallet af rejsende. Selvfølgelig var vi forberedt på mange slags scenarier, men de fleste var forsigtige estimater, der forudså færre passagerer. Vi har  – ligesom mange eksperter og økonomer – været i en ‘recessionstilstand’ alt for længe. Det må vi tage ved lære i fremtiden,” lyder det fra koncernchefen.

Fleksibel og manøvredygtig
Da ledelsen i Schiphol-lufthavnen tidligt på året kunne se, at der var relativt store fysiske udfordringer, blev det besluttet at opføre en midlertidig afganghal. Sagen blev lynbehandlet, og byggetilladelserne var så hurtigt på plads, at opførelsen kunne begynde i løbet af efteråret. Ved juletid var der tag på den nye bygning, og i april måned i år vil de første passagerer tage den midlertidige afgangshal i brug.

Den nye afgangshal vil få et areal på 3.800 kvadratmeter og bliver udelukkende for rejsende til Schengen-området. Der vil blive etableret 20 check-in skranker og fem sikkerhedsspor, og afgangshallen vil blive en tilbygning til den sydlige del af afgangshallen i Terminal 1. Schiphol Group forventer, at omkring to mio. passagerer hvert år vil bruge den midlertidige afganghal.

Ledelsen i den hollandske lufthavn fremhæver da også, at lufthavnen i den forbindelse har ageret fleksibelt og manøvredygtigt.

“Vi var i en kritisk situation, hvor rejsende var ved at falde over hinanden. Ikke kun i et par få travle dage i løbet af året, men i stedet ramte vi loftet uge efter uge. Da situationen blev tilspidset, lykkedes det os at forene kræfterne, så vi kunne tackle udfordringerne sammen. Vi fik hurtigt aftalt nogle hastemøder og etableret et fælles arbejde, der kunne bidrage til at opretholde sikkerhed og effektive processer,” fortæller Jos Nijhuis om udfordringerne i 2016.

Antallet af direkte destinationer fra Schiphol var ved udgangen af 2016 på 322, hvilket er uændret i forhold til året før. Operationerne nåede op på 479.000, og det er forventningen at passere 500.000 i 2020.

 

Relaterede artikler:

Flytning af lavpristrafik fra Schiphol bliver forsinket

Amsterdam-Schiphol opfører midlertidig afgangshal

Schiphol-lufthavnen har overhalet Frankfurt

CPH mere effektiv end Schiphol-lufthavn

Schiphol-udvidelse skal være færdig i 2019