Første Dash 8-103 fly til FlyViking. (Foto: FlyViking)

Norsk flyselskab vil anskaffe 19 fly

Norske FlyViking er under opstart og har indgået en aftale om at leje op til 19 fly af typen Dash 8-100, der skal bruges i konkurrencen mod Widerøe.

Et norsk flyselskab med navnet FlyViking er klar til at gå i luften inden længe. Det er den tidligere luftkaptajn i Widerøe, Ola O.K. Giæver, der vil satse spareskillingerne og give konkurrence til sin tidligere arbejdsgiver.

I første omgang er det planen, at FlyViking skal forbinde seks byer i det nordlige Norge, henholdsvis Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta, Kirkenes og Murmansk. Første fly er leaset fra det amerikanske flyleasingselskab Avmax og skal snart hentes hjem til Norge og indregistreres som LN-FVA.

Flyet er et Bombardier Dash 8-100 med plads til 39 personer, og det er planen, at det skal registreres på det AOC (driftstilladelse, red.), som tilhører Fly Taxi Nord AS, som Ola O.K. Giæver har overtaget til formålet.

Når det første fly skal hentes hjem, vil Ola O.K. Giæver selv gennemføre flyvningen fra Calgary til Grønland og derfra videre til Reykjavik, inden kursen sættes mod Tromsø, hvor flyet får base.

Vil leje op til 19 fly
FlyViking-flyet ventes at blive det første af op til 19 fly, som det norske flyselskab vil leje fra Avmax i Canada. FlyViking har nemlig besluttet at byde på driften af de såkaldte FOT-ruter i det nordlige Norge, som det norske tranportministerium har sendt i udbud for perioden 1. april 2017 til 31. marts 2022. Traditionelt har Widerøe siddet på de 13 ruter i udbuddet, men FlyViking kan have gode muligheder for at få en fod indenfor, da selskabet besidder meget ekspertise på området, da hovedparten af de ansatte kommer fra Widerøe.

Det vil dog kræve omkring 15 fly for at kunne betjene alle FOT-ruter i udbuddet. Men det er ifølge Ola O.K. Giæver ikke noget problem, da der allerede er indgået aftale om leje af op til 19 fly fra canadierne.

“Vi tænker stort, og flyene vil komme ligeså tæt som hagl. Vi har kapitalen og erfaringen, og nu får vi også materiellet,” siger Ole O.K. Giæver til det norske medie, Nordlys.

Flyene, som FlyViking får leveret, er primært ældre Dash 8-100 fly, der blev produceret i perioden fra 1984 til 1995. Flyene er blevet totalt renoverede og er blevet opgraderet med avanceret udstyr. Det har således kostet 10.000 arbejdstimer at gøre det første fly klar.

 

Relaterede artikler:

Nyt flyselskab vil konkurrere med Widerøe

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Widerøe undersøges for DAT-diskrimination

Widerøe ransaget af konkurrencemyndigheder