Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner (Foto Norwegian | Commons Creative Attribution)

Norwegian får foreløbig USA-tilladelse

Norwegians britiske datterselskab har fået en foreløbig tilladelse fra de amerikanske myndigheder til at flyve mellem Europa og USA.

Der har ikke været meget at glæde sig over hos Norwegian i sidste uge, efter at selskabet fik gigantiske børstæsk efter offentliggørelsen af halvårsresultatet for 2017, der viste et driftsunderskud på næsten 1,3 mia. norske kroner, eller lidt mere end en milliard danske kroner.

Sidst på ugen indløb der dog en opløftende meddelelse fra USA´s transportministerium (DOT), der havde en foreløbig godkendelse af ansøgningen fra Norwegian UK (NUK) om at flyve til og fra USA på den britiske driftslicens. Når den endelige godkendelse foreligger, vil der ikke være begrænsninger for Norwegian UK i at flyve mellem Europa og USA, med mindre Brexit-drøftelserne kommer til at påvirke det britiske selskabs adgang til luftfartsaftalen mellem EU og USA.

I dag er det nødvendigt for Norwegian at jonglere mellem de forskellige driftstilladelser i forhold til, hvordan flyene skal disponeres. Det er nemlig ikke alle langdistancefly, der må flyve på samtlige interkontinentale ruter. Med tilladelsen for Norwegian UK kan Norwegian eksempelvis benytte de samme fly fra Europa til USA, Argentina, Singapore og Thailand.

“Den foreløbige USA-godkendelse for vores britiske datterselskab er et vigtigt skridt i retning af at kunne tilbyde millioner af passagerer endnu flere nye ruter og lavere priser. Vi imødeser DOT´s endelige godkendelse, hvilket vil sætte os i stand til at fortsætte med at øge antallet af flyvninger, og skabe større valgmulighed og flere jobs på begge sider af Atlanten,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar.

Stort marked på De Britiske Øer
Det britiske og irske marked er af stigende betydning for Norwegian. Samlet rejser omkring 5,2 mio. passagerer årligt fra London-Gatwick, Edinburgh, Belfast, Birmingham og Manchester til 50 destinationer over hele verden. Norwegian er således i dag det tredjestørste flyselskab i London Gatwick Airport med 4,6 mio. årlige passagerer og flere end 800 piloter og kabineansatte med base i Storbritannien.

I lørdags debuterede Norwegian med de første flyvninger med de nye Boeing 737 MAX-8 fly. Første flyvning med rutenummer D81608 fandt sted med EI-FYA, der gennemførte en syv timer lang indvielsesflyvning fra Edinburgh til Bradley International Airport i Connecticut, mens søsterflyet EI-FYB som rutenummer D81751 tog turen fra Belfast til Stewart International Airport i Newburgh på syv timer og 10 minutter.

Flyselskabet med IATA-koden D8 er Norwegian Air International, der har irsk driftslicens, mens britiske Norwegian UK har fået koden DI og det norske driftsselskab har koden DY.

 

Relaterede artikler:

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Første Norwegian Boeing 737 MAX

Norwegian åbner booking af Argentina-flyvninger

Norwegian UK går i luften med de første flyvninger

Britisk EU-exit kan forhale Norwegians USA-tilladelse

x

Læs Også

Norwegian og spanske piloter indgår overenskomst

Den spanske pilotforening SEPLA og lavprisflyselskabet Norwegian har netop underskrevet en overenskomstaftale, der gælder for de næste to år.

Udsigt til gigantisk januar-underskud for Norwegian

Forskellen mellem Norwegians trafikindtægter og tilsvarende omkostninger var i januar måned på over en milliard norske kroner.

Drillerier mellem Alitalia og Norwegian

Alitalia og Norwegian duellerer på de sociale medier om, hvilket af selskaberne, der kan tilbyde de billigste flybilletter til USA.

11 procent flere rejste med Norwegian

Norwegians passagertal for januar viser en stigning på 11 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Norwegian vil flyve til Washington med A321LR

Når Norwegian i 2019 får den langtrækkende A321LR i flåden, vil selskabet flyve direkte til Washington-området fra flere europæiske lufthavne.

Domstol: Norwegian-ansatte behøver ikke være ansat i Norwegian

Norwegian er i sin gode ret til at placere medarbejderne i særlige bemandingsselskaber, fastslår den norske landsret i en principiel tvist, der går fem år tilbage.