Andreas Hjørnholm, kommunikationschef Norwegian i Danmark. (Foto: Norwegian)

Norwegian får nyt ansigt i Danmark

Den 35-årige Andreas Hjørnholm er ansat som ny chef for kommunikation og PR hos Norwegian i Danmark, og han kender de aktuelle udfordringer.

Norwegian har ansat sin tredje kommunikationschef i Danmark siden etableringen af baseaktiviteter i Københavns Lufthavn i slutningen af 2008.

Det blev den 35-årige Andreas Hjørnholm, der 1. marts er tiltrådt som ny chef for kommunikation og public affairs i den danske afdeling af det norske lavprisflyselskab. Stillingen indebærer ansvaret for flyselskabets relationer til medier, meningsdannere og beslutningstagere i Danmark.

Andreas Hjørnholm afløser Daniel Kirchhoff, der ved årsskiftet forlod Norwegian for at tiltræde en tilsvarende stilling hos Scandic Hotels. Den nye kommunikationschef kommer direkte fra en stilling som global public affairs-ansvarlig i det danske medicinalselskab ALK. Tidligere har han også arbejdet som ekstern rådgiver hos Advice og før det i en årrække hos brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

”Norwegian er for mig klart det mest interessante flyselskab i Europa og Danmark, og jobbet som kommunikationschef i Danmark er en drømmemulighed for mig. Et benhårdt fokus på at skabe værdi for passagerne har på kort tid gjort Norwegian til det næststørste flyselskab i Danmark – og et af de største lavprisselskaber i verden. Så jeg er da lidt stolt over at komme med på holdet og går ydmygt til opgaven,” siger Andreas Hjørnholm.

Ingen jubelperson
Andreas Hjørnholm har gennem tiden fulgt Norwegian i medierne, og han er udmærket bekendt med de udfordringer, som selskabet står over for.

“Jeg har også læst det seneste kvartalsregnskab, og det ændrer ikke på udfordringerne. Den faglige udfordring er den samme for mig. Jeg har ikke taget et job i en virksomhed, fordi det er en jubelvirksomhed, eller fordi jeg er en jubelperson. Når man på den måde skaber sig en plads i markedet, så skubber man til nogle strukturer, der er i markedet i forvejen. Det gælder både i medvind og modvind,” siger den nyudnævnte kommunikationschef til CHECK-IN.dk.

Selvom han er den tredje kommunikationschef i rækken, har han dog ikke umiddelbart ambitioner om at ændre på tingene.

“Jeg er ikke sikker på, at det skal være anderledes. Jeg synes, at den måde, man har fået sig positioneret på over for medier og kunder, er i tråd med den tilgang, som jeg har til det. Jeg kommer ikke med store og revolutionerende tanker. Det arbejde, der har været gjort i Norwegian, har været et godt og solidt arbejde, og det vil jeg bygge videre på.”

Styrke den politiske kommunikation
Hos Norwegian er man glade for at få den nye mand ombord, og med en solid baggrund i forhold til politisk kommunikation, skal Andreas Bjørnholm tilsyneladende styrke kommunikationsindsatsen mod et politiske miljø i Danmark.

”Det er vigtigt for Norwegian at fortsætte den positive udvikling i Danmark. Vi vil gerne etablere endnu flere interkontinentale ruter fra Danmark, og for at kunne lykkes med det, er vi blandt andet afhængige af et godt samarbejde med danske myndigheder for at sikre luftfartsaftaler med andre lande, sådan at vi kan bidrage til øget turisme til Danmark og dermed også øget samfundsværdi. Så vi får hårdt brug for Andreas’ kompetencer og erfaring med kommunikation og myndighedsarbejde i de kommende år”, siger Anne-Sissel Skånvik, Chief Communications Officer i Norwegian.

Med sig har Andreas Bjørnholm en uddannelse i statskundskab fra Københavns Universitet i 2009 samt en master-grad i politisk kommunikation og strategi fra University of Kent i Bruxelles. Har tidligere været ansat hos chefkonsulent i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, public affairs-rådgiver i kommunikationshuset Advice A/S og altså senest som Global Public Affairs Manager hos medicinalselskabet ALK-Abelló A/S.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-kommunikationschef i nyt job