Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian forbereder britisk langrute-ekspansion

Et nyt britisk datterselskab er Norwegians første skridt mod langruter fra London til Asien og Afrika. Selskabet skal ikke bruges til at løse problemerne med USA-tilladelser.

Norwegian er angiveligt langt fremme med planerne om at etablere et nyt britisk datterselskab, der skal have sin egen driftstilladelse – kaldet et Air Operators Certificate (AOC). Det skriver den engelske avis The Sunday Times.

Ifølge avisen, så etablerede Norwegian selskabet med navnet Westforce Aviation i december sidste år og indgav en ansøgning om britisk driftstilladelse i januar i år.

Avisen spekulerer i, om Westforce Aviation skal bruges i Norwegians intense kamp for at få en tilladelse fra de amerikanske myndigheder til at operere sine irsk-indregistrerede Boeing 787 Dreamliner-fly. At Norwegian ved at flytte langdistanceoperationen fra Irland til Storbritannien kunne få de amerikanske myndigheder på bedre tanker. Amerikanerne vægrer sig mod at lade et irsk selskab med navnet Norwegian, irske fly og asiatiske stewardesser beflyve USA. Flere amerikanske flyselskaber og fagforeninger lobbyer imod Norwegian og kalder det social dumping og regelshopping. Metoder, som vil undergrave konkurrencen over Atlanten, mener amerikanerne.

Første skridt
Men det er slet ikke formålet med selskabet, lyder det fra Norwegian. I stedet er oprettelsen af Westforce Aviation det første skridt i Norwegians bestræbelser på at åbne langdistanceruter ud af Storbritannien, når Norwegian i 2017 får leveret de første Boeing 787-9 fly. De er større og har længere rækkevidde end selskabets nuværende Boeing 787-8 fly. De større fly skal bruges til at åbne ruter fra Storbritannien til destinationer i Asien og Afrika.

Sådanne ruter kan ikke åbnes med det fælleseuropæiske AOC, som Norwegian har i Irland. Det kræver et nationalt britisk AOC, da der skal flyves på nogle bilaterale aftaler mellem Storbritannien og de lande i Asien og Afrika, som Norwegian måtte ønske at etablere ruter til.

Norwegian har i dag en base i London Gatwick med ruter til en række europæiske destinationer og langdistanceflyvninger til New York og Los Angeles.