(Foto: Arpingstone, Wikimedia Commons)

Norwegian holder fast i gamle 737-fly

Selvom Norwegian står til at modtage 11 nye Boeing 737-800-fly til næste år og yderligere seks året efter, holder selskabet stædigt fast i de gamle 737-300-fly.

Norwegian kan med god grund bryste sig af en særdeles ung flyflåde, som med sine cirka fem år er den yngste i Norden. Imidlertid er det også hos Norwegian, at man i dag finder nogle af Nordens ældste fly, idet Norwegian fortsat råder over ni Boeing 737-300-fly.

Selskabet har haft ikke mindre end 28 Boeing 737-300-fly, men efterhånden som nye 737-800-fly er kommet ind i flåden, er 737-300’erne røget ud. Hele 300-flåden har tidligere været annonceret til en total-udfasning i 2012, hvilket siden blev udsat til 2013, men ifølge selskabet beholder man nu fem 737-300-fly i mindst to år endnu.

”Vi beholder vores 737-300, fordi vi har behov for kapaciteten. Vi er et ekspanderende selskab, der åbner nye baser og ruter, og vi har brug for fly til at flyve på disse. Derudover kan vi komme i situationer, hvor vi får pludselig brug for ekstra kapacitet som, da vi eksempelvis gik ind på Karup-ruten sidste år,” oplyser Johan Bisgaard Larsen, pressechef i Norwegian, til CHECK-IN.dk.

Fordele ved ”mindre” fly
Alderspræsidenten i Norwegian-flåden er 24 år gamle LN-KKW, der sammen med de øvrige 737-300-fly anvendes på Norwegians indenrigsruter i Norge, samt enkelte flyvninger ud i Europa. Ifølge Norwegians årsrapport for 2012 udgør 737-300-flyene 10 procent af selskabets flyvninger, men flyene er vigtige for selskabets tilstedeværelse på de norske indenrigsruter.

Det er nemlig langt fra alle indenrigsruter i Norge, der har et passagergrundlag, som kan forsvare brugen af de store 737-800-fly. I stedet kan det bedre betale sig at flyve med 737-300-flyene, som har 148 sæder mod 737-800-flyenes 189 sæder.

Det er ikke kun i Norge, at Norwegian har måttet sande, at ikke alle ruter kan flyves rentabelt med store fly. Således gik selskabet helt væk fra at flyve med 737-fly på ruten København – Karup, da denne blev overdraget til DAT, som nu flyver på vegne af Norwegian med et mindre og særdeles energieffektivt ATR72-fly.

Selvom noget kunne tyde på, at fly med en mindre kapacitet end 737-800 kunne blive en nødvendighed for Norwegian, har selskabet – bortset fra de resterende 737-300-fly – ingen planer om at satse på andre flytyper. Hos Vueling i Spanien – der også er et hastigt voksende lavprisflyselskab – har man, i modsætning til de klassiske enhedsflåder, som lavprisselskaber ynder at bruge, valgt at supplere Airbus A320-flåden med fire mindre A319-fly til brug på tyndere ruter i blandt andet Nordspanien.

Billede: LN-KKP, der forlod selskabet i januar 2011, fotograferet under landing i Birmingham International Airport. Norwegians 737-300-flåde har en gennemsnitsalder på 17,9 år. Foto: Arpingstone, Wikimedia Commons