Danish Air Transport ATR72-200 registrering OY-LHA i hangar.

DAT flyver København-Aalborg for Norwegian

I vintertrafikprogrammet skal DAT ikke alene flyve på Karup-ruten for Norwegian. Der bliver også ATR72-flyvninger på ruten fra København til Aalborg.

Tidligere kunne man altid regne med at gå ombord i et topmoderne Boeing 737-800 fly fra Norwegian på ruterne ud af København. Men dette gælder ikke længere.

Fra vintertrafikprogrammets start den 27. oktober indgik det norske lavprisflyselskab et samarbejde med Danish Air Transport (DAT) om at flyve på indenrigsruten mellem Karup og København med et ATR72-fly med plads til 66 passagerer. Her var produktet tidligere et Boeing 737-300 opereret af Jet Time på vegne af Norwegian.

Men aftalen med DAT omfatter tilsyneladende også København-Aalborg ruten. Hver lørdag i vintertrafikprogrammet skal DAT flyve to rundture på ruten. Der er tale om afgangen fra København kl. 07.05 og igen kl. 11.55. Returflyvningerne fra Aalborg finder sted kl. 08.15 og 13.05.

“En af Europas grønneste flåder“
Hvis de rejsende regner med at få det sædvanlige Norwegian-produkt med 186-sæders jetfly med Recaro-lædersæder og gratis WiFi, så må man i stedet “nøjes“ med et turboprop-produkt i DAT´s 17 år gamle – men særdeles velholdte – ATR72-200 fly.

På de afgange, hvor DAT flyver for Norweigan hedder det på det norske lavprisflyselskabs bestillingsside, at inkluderet i billetten er “en af Europas grønneste flåder“.

“Det er ikke DAT vi hentyder til. Men mere en samlet betragtning med hele Norwegians flåde inklusiv DAT. Norwegian har en af Europa’s yngste flyflåder med en gennemsnitsalder på kun 4,6 år og derved har vi et af Europas grønneste flyflåder,“siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

DAT benytter på Karup og Aalborg-ruterne ATR72-turbopropflyet med registreringen OY-LHA. Dette fly var i luften første gang i slutningen af 1996 og blev oprindeligt leveret til Air UK. I perioden fra 2004 til 2012 var flyet beskæftiget hos Cimber Sterling.