DAT: Ser perspektiver i Norwegian-samarbejde

Med den nye aftale om at flyve for Norwegian på Karup-ruten ser DAT perspektiver på andre ruter og markeder. DAT mener dog ikke, at det kan være et problem at samarbejde med både Norwegian og SAS.

De danske wetlease-operatører har tilsyneladende valgt side i den skandinaviske “landskamp“ mellem SAS og Norwegian. Jet Time har hidtil fløjet for Norwegian på Karup-ruten, men også på andre ruter, når der var et akut behov.

Men noget tyder på, at Jet Time fremover bliver mere eksponeret mod SAS, som det danske charter- og wetlease-flyselskab har indgået et meget tæt samarbejde med. Derimod har Danish Air Transport (DAT) været et selskab, der principielt kunne samarbejde med alt og alle. Men det tætte samarbejde omkring Norwegian-ruten til Karup vil givetvis lukke nogle døre i forhold til SAS.

Det er DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm dog ikke enig i.

“Vi er overbevist om, at SAS vil tage det her ligeså voksent, som da Cimber gik ind og konkurrerede med dem på Aarhus-København ruten.“

Røde næsers klub
Hos DAT ser man derimod muligheder for et samarbejde mellem de flyselskaber, der er medlem af “de røde næsers klub“. Såvel Norwegian som DAT flyver i en bemaling med en rød næse.

“Vi ser klart et perspektiv i et samarbejde med Norwegian på langt sigt. Hvis vi leverer et godt produkt, håber vi, at de vil benytte os andre steder. Lige netop i disse timer arbejder Norwegian og DAT på et bagagesamarbejde på vores Stord-Oslo rute, så man kan checke bagage direkte igennem,“ oplyser Jesper Rungholm.

Netop på det norske marked er DAT meget aktiv, og det vil ikke være urealistisk at forestille sig, at samarbejdet fra Danmark vil kunne overføres til det norske marked.

I det store og hele er der glæde og tilfredshed hos DAT med Norwegian-aftalen, der har en længde på 36 måneder og et relativ lang opsigelsesvarsel.

“Vi er stolte over, at vi er det første flyselskab, der skal operere den slags flytype for Norwegian.Kontrakten er absolut i orden for os og endnu bedre for Norwegian,“ konkluderer Jesper Rungholm.