Norwegian indsætter ATR-fly på Aalborg-rute

I sommerferieperioden vil Norwegian på halvdelen af de seks daglige afgange mellem København og Aalborg benytte 66-sæders ATR72 turbopropfly. Dermed reduceres kapaciteten med omkring 20 procent.

Når sommertrafikprogrammet træder i kraft søndag den 30. marts vil Norwegian flyve otte gange dagligt på hverdage mellem København og Aalborg. Det svarer til en daglig udbudt kapacitet på 2.976 sæder på Danmarks største indenrigsrute.

Men når højsæsonen sætter ind i slutningen af juni måned, har Norwegian mere brug for de store 186 sæders Boeing 737-800 fly på fritidsruterne mellem Skandinavien og Sydeuropa, hvorfor en del kapacitet vil blive fjernet fra Aalborg-ruten.

Norwegian har således besluttet i perioden fra 25. juni til 15. august kun at flyve tre daglige rundture på hverdage med Boeing 737-fly på mellem København og Aalborg. Men som noget nyt vil Norwegian supplere med tre hverdagsrotationer med 66-sæders turbopropfly opereret af Danish Air Transport (DAT).

Således skal DAT flyve fra København til Aalborg kl. 11.00, 13.45 og 16.15 og retur igen fra Aalborg kl. 12.10, 15.00 og 17.25.

I højsæsonen sidste år opererede Norwegian fem hverdagsrotationer på København-Aalborg, hvilket svarede til en dagligt udbudt kapacitet på 1.860 sæder. I den kommende sæson vil dette således være reduceret til 1.512 sæder, hvilket vil være en nedgang i underkanten af 20 procent.

Forbedret fartplan
Norwegians kapacitetsreduktion ærgrer lufthavnsdirektør Søren Svendsen, der netop i juli måned sidste år kunne glæde sig over en fremgang i antallet af indenrigspassagerer fra 56.368 til 61.621, hvilket repræsenterede en stigning på ikke mindre end 9,3 procent.

“Nu må vi i første omgang se, hvordan SAS reagerer på Norwegians nye tidtabel, og hvilken kapacitet SAS kommer med i forhold til 2013. Hvis der ikke kommer mere kapacitet og flere billige billetter fra SAS, så vil det helt sikkert få en påvirkning af vores passagertal i juli måned,“ siger Aalborg Lufthavns administerende direktør Søren Svendsen til CHECK-IN.dk.

Hvis man skal se det positive i kapacitetsreduktionen, er det en forbedret tidtabel med en ekstra hverdagsfrekvens, hvilket ifølge lufthavnen har været meget efterspurgt netop i højsommen. Her er lufthavnsdirektøren på linje med Norwegian.

“Typisk oplever vi færre erhvervsrejsende om sommeren, og derfor har vi ændret lidt i forhold til sidste år. Vores indlejede ATR-fly giver mulighed for at give et forbedret sommerprogram, da vi øger frekvensen med en ekstra daglig afgang, så vi nu har seks daglige afgange og to afgange lørdag. Vi er dermed i stand til give et bedre tilbud i form af flere afgange at vælge imellem og mere fleksibilitet i forhold til hvilket tidspunkt, man ønsker at rejse,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

Kapacitetsreduktionen vil dog betyde, at passagererne i gennemsnit vil komme til at betale mere for flybilletterne. Der kan nemlig ikke udbydes så mange såkaldte lavprisbilletter, da der er 120 færre sæder på ATR-flyene i forhold til de store Boeing-fly. Derfor ligger prisen på den billigste enkeltbillet på flere ATR-afgange allerede på omkring 749 kroner.

“Vi har også lavere priser end 749 kroner, men prisen afspejles i udbud og efterspørgsel,“ konstaterer markedschefen.