Norwegian Dreamliner-fly i London Gatwick Airport (Foto: Gatwick/PR)

Norwegian køber Gatwick-slots fra lettisk flyselskab

Norwegian køber 28 ugentlige start- og landingstilladelser i London Gatwick Airport, således at selskabet er gearet til vækst i Storbritannien i 2018.

Norwegian var for nylig med i budkrigen om de attraktive slots (start- og landingstilladelser, red.) i London Gatwick Airport fra boet efter konkursramte Monarch Airlines. IAG, der er moderselskab for British Airways, løb af med sejren, mens Wizz Air sikrede sig de attraktive slots i London Luton Airport.

Men nu har Norwegian fundet en anden måde at sikre sig øget kapacitet i den store London-lufthavn. Fra lettiske Small Planet Airlines har Norwegian købt i alt 28 ugentlige slots fra starten af sommertrafikprogrammet 2018.

Dermed har Norwegian mulighed for at fortsætte væksten i Gatwick Airport, hvorfra man i dag som tredjestørste flyselskab årligt transporterer 4,6 millioner passagerer, hvilket svarer til omkring 10 procent af lufthavnens årlige kapacitet.

“London Gatwick er hjertet i vores globale vækstambitioner, så erhvervelsen af disse vigtige nye slots vil give os mulighed for at tilbyde vores passagerer endnu flere ruter, ekstra frekvenser og attraktive priser. Sammen med åbningen af nye ruter til Argentina, Chicago og Austin i 2018, så vil det betyde et enormt boost at få denne ekstra kapacitet i det største år nogensinde i Storbritannien,” siger Thomas Ramdahl, der er kommerciel direktør for Norwegian.

Sandsynligvis nye interkontinentale ruter
Norwegian oplyser samtidig, at selskabet endnu ikke har taget stilling til, hvordan man vil udnytte de ekstra 28 ugentlige slots i Gatwick Airport.

Det ligger imidlertid fast, at Norwegian – udover de europæiske ruter – allerede flyver til Singapore og ni amerikanske destinationer, og med Buenos Aires-ruten samt de to nye USA-ruter til Austin og Chicago, kommer det norske lavprisflyselskab i 2018 op på 13 interkontinentale ruter.

Da Gatwick Airport er ekstremt slotrestriktiv og lokalmarkedet i London er umætteligt, vil det være mest sandsynligt, at Norwegian benytter de nye slots til interkontinental rutetrafik med det stadig stigende antal af nye Boeing 787-9 Dreamlinere. Det kan dog betyde, at eksempelvis Skandinavien kommer til at undvære nogle af de nye ruter, som kan være planlagt med de kommende langdistancefly.

Største flyselskab i Gatwick Airport er easyJet, der sidste år transporterede 17,4 millioner passagerer efterfulgt af British Airways og Norwegian.

 

Relaterede artikler:

IAG har købt værdifulde Monarch-slots

Norwegian i enegang med Gatwick-støtte

Gatwick base for større Norwegian-Dreamliner

Norwegian tvinger BA væk fra Gatwick-rute

Norwegian starter salg af Gatwick-billetter

x

Læs Også

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018

De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

British Airways skruer op i London Gatwick

British Airways øger antallet af flyvninger til og fra London Gatwick med 15 procent og forsvarer dermed sin position som det næststørste selskab i lufthavnen.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.

Fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer på 15 år

I løbet af 15 år er Norwegian vokset fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer årligt. Ifølge en luftfartsanalytiker har selskabet dog de seneste år gabt over for meget.

Ryanair fører i London-duel mod Norwegian

I Aalborg Lufthavn har Ryanair efter få måneder overhalet Norwegian i kampen om passagererne til den britiske hovedstad.