Norwegian kom før SAS

Med næsten 34.000 årligt passagerer fra København til Boston via andre gateways, var det naturligt for Norwegian at åbne en direkte rute. Men SAS har også Boston på radaren.

Torsdag den 12. maj 2016 får Københavns Lufthavn for første gang nogensinde direkte flyforbindelse til Boston i staten Massachusetts på den amerikanske østkyst.

Det er Norwegian, der har valgt et etablere ruten med en ugentlig afgang hver torsdag.

Ifølge Københavns Lufthavn er der i øjeblikket den fjerdestørste ikke-servicerede langdistancedestination med en efterspørgsel på omkring 34.000 årlige passagerer, hvilket en ugentlig afgang dog ikke er nok til at dække.

Københavns Lufthavn har for nogle måneder siden henvendt sig til en række virksomheder over hele landet og bedt dem pege på, hvilke ruter fra lufthavnens topliste, der kunne være interessant at udvikle. Her kom Boston angiveligt relativt højt på listen.

Hos Norwegian kan man på Boston-ruten rejse nonstop til eller fra København den ene vej og så flyve med Norwegian via London-Gatwick og Oslo på de dage, hvor der ikke er direkte nonstop-forbindelse fra CPH.

I Københavns Lufthavn er der begejstring, selvom der i første omgang blot er tale om én ugentlig afgang.

“Det er godt nyt for de skandinaviske rejsende, da Boston stor på vores topliste over uservicerede destinationer. Det bliver en markant forbedring i forhold til i dag, hvor vi kun har one-stop ruter. Fremover kan man flyve nonstop og eventuelt one-stop den anden vej,“ forklarer pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

SAS kigger også på Boston
Hos SAS har man længe haft Boston på radaren, Så sent som i maj måned blev Boston ved et møde for de største Star Alliance-kunder hos SAS identificeret som en af de helårsdestinationer, som flyselskabet overvejer at betjene.

Når man starter en rute op, der er userviceret, får flyselskaberne adgang til opstartsrabatter. Det gælder ikke længere om at komme først, hvilket betyder, at to selskaber der åbner på samme rute omtrent på samme tidspunkt begge får andel i rabatten.

Københavns Lufthavn bekræfter at opstartsrabattens størrelse og løbetid er afhængig af den samlede kapacitet og antal frekvenser.

Vi spurgte Københavns Lufthavn, om man hellere ville have haft en rute til Boston med SAS fire gange om ugen i stedet for Norwegian én gang om ugen.

“Vi vil have noget, der er bæredygtigt,“ understreger lufthavnens pressechef.

SAS forventes onsdag eftermiddag at præsentere selskabets nye langdistanceruter fra Skandinavien, men selskabet ønsker ikke at kommentere, hvorvidt Boston indgår i rutepakken.

Foto: Lancering af Norwegian-ruten fra London til Boston skete under stor festivitas.