Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian nedprioriterer Skandinavien

Når Norwegian i begyndelsen af juli åbner tre USA-ruter fra Gatwick-lufthavnen ved London bliver det med nye Dreamliner-fly. I stedet indlejes ældre fly til ruterne fra København og Stockholm.

Onsdag den 2. juli vil Norwegian indtaget det store passagermarked mellem London og USA, når flyselskabet denne dag åbner sin første rute langdistancerute uden for Skandinavien.

Destinationen er Los Angeles, der skal betjenes to gange ugen fra Gatwick Lufthavn. Dagen efter er der indvielsesflyvning til New York-JFK, hvor der vil være tre ugentlige afgange, mens Fort Lauderdale-ruten åbnes den 4. juli med ugentlige frekvenser.

Norwegian har store forventninger til det britiske marked, hvor et af salgsargumenterne vil være flyvning med de moderne Boeing 787-8 Dreamliner-fly. Selskabet har blot det problem, at man endnu ikke har beflyvningstilladelse til USA med de to Dreamliner-fly, der er registreret på den irske driftslicens via datterselskabet Norwegian Air International Limited i Dublin.

Men det løser man ganske behændigt. Norwegian flytter blot fly, der oprindeligt var disponeret til Skandinavien, over til ruterne fra den britiske storlufthavn.

I Skandinavien erstattes Dreamliner-flyene af indlejede fly fra to portugisiske charterflyselskaber. CHECK-IN.dk har tidligere beskrevet, at euroAtlantic blandt andet skal flyve med et Boeing 777-fly på ruterne fra København til New York og Los Angeles. Efterfølgende har Norwegian ved en fartplanopdatering den 24. april indsat et Airbus A340-fly fra HiFly, idet Stockholm-New York ruten også vil blive opereret med reservefly gennem en længere periode i løbet af sommeren.

Forhaler måske opdatering
Det kan dermed ligne en bevidst nedprioritering af det skandinaviske hjemmemarked på bekostning af satsningen i London.

Det afviser Norwegian dog.

“Desværre har vi en periode lige nu, hvor vi ikke kan sætte 787’eren ind på alle afgange. Vi har vurderet, at dette er det bedste program,“ forklarer Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.dk.

Selvom Norwegian den 24. april har foretaget justeringer i fartplanen med de to reservefly, er det ikke alle ændringer, der er afspejlet på Norwegians hjemmeside. Kunderne booker stadig billetter, der af Norwegian markedsføres med Dreamliner som flytype.

Hvorfor det endnu ikke er rettet på hjemmesiden, at Norwegian i stedet har indsat ældre fly har Norwegian ingen forklaring på.

“Hvis det er rigtigt, er det noget, vi skal have rettet. Vi er ikke et selskab, der kan leve af utilfredse kunder og har selvfølgelig ingen interesse i dette,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Forbrugerrådet Tænk har for nylig oplyst, at Norwegian angiveligt vil være forpligtet til at yde kompensation til de passagerer, der køber en billet markedsført med Dreamliner-flyvning og i stedet tilbydes en flybillet med en anden flytype.